میز خبر

۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی :
تجهیز ۹۹ درصد بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند
تبریز-توفیقی  
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: ۹۹ درصد از بیمارستان‌های استان مجهز به دستگاه امحا و بی‌خطرسازی برای پسماندهای پزشکی است.
حمید قاسمی افزود: این استان در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی نسبت به خیلی از استان های کشور وضعیت بهتری داشته و از  ۴ تا ۵ سال قبل موضوع مدیریت پسماندهای پزشکی با راه اندازی
 ۳ شرکت بخش خصوصی در این زمینه انجام شده و این کار در بیمارستان ها در حال اجراست.
وی اظهار داشت: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت پیشگیری دادگستری، استانداری آذربایجان شرقی و اداره کل حفاظت محیط زیست مدیریت پسماندهای پزشکی نیز در مطب های پزشکان از سوی سازمان نظام پزشکی اجرا شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پسماندهای انسانی همواره آلوده کننده زمین است، گفت: اقدامات
زیست محیطی مانند دفن پسماندها تا حدودی از آلودگی زمین جلوگیری می کند ولی این اقدامات کافی نبوده بلکه نیاز به انجام اقدامات بیشتر به ویژه از سوی شهرداری ها مانند فنس کشی و دفن اصولی پسماندها و ارایه طرح جامع مدیریت پسماند در هر شهرستان وجود دارد.
قاسمی، با اشاره به اینکه اغلب واحدهای صنعتی و معدنی استان به لحاظ نوع فعالیت آن ها دارای برخی اثرات منفی است، ادامه داد: با ابلاغ برخی ضوابط مانند احداث تصفیه خانه، اجرای فیلتراسیون و توسعه فضای سبز آنها را ملزم به رعایت مسائل زیست محیطی کرده‌ایم تا آنها کمترین تاثیر منفی را برای محیط ایجاد کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در پی اقدامات ستاد احیا با همکاری ارگان‌های ذیربط و بارش‌های اخیر، گفت: در پی این اقدامات و رسیدن آب به پیکره دریاچه تراز آن تا ۳۰ فروردین امسال به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۷۵ سانتی متر رسید.

سمپاشی درختان معابر سطح شهرگرگان با استفاده از سموم ارگانیک
گرگان-قهرمان
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان از شروع طرح سمپاشی درختان معابر با سموم ارگانیک خبر داد.
یحیی ستوده نیا از شروع طرح سمپاشی درختان معابر با سموم ارگانیک خبر داد و گفت: با شروع فصل بهار و رشد گیاهان و همچنین با توجه به شرایط مساعد محیطی جهت زادوولد و تهاجم آفات گیاهی از جمله شپشک ها، در صورت عدم کنترل و رسیدگی به موقع، آسیب جبران ناپذیری به درختان وارد می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به نوپا بودن طرح استفاده از سموم ارگانیک در گرگان، به منظور ارزیابی میزان تاثیر این رویکرد، برای نخستین بار، به صورت پایلوت بر روی درختان معابر شهری میزبان از جمله نارنج و زیتون، در چند نقطه از شهر در حال اجرا می‌باشد.
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان در خصوص زمان عملیات سمپاشی درختان تاکید کرد: عملیات سمپاشی در شهر، به دلیل کمتر بودن تردد در ساعات شبانه، در این زمان انجام میگ‌یرد و حتما روز قبل از شروع عملیات سمپاشی، با نصب بنر در محل عملیات به شهروندان عزیز اطلاع رسانی می‌گردد.
ستوده نیا با ابراز امیدواری در خصوص اثربخشی سموم ارگانیک متذکر شد:میزان اثربخشی این سموم در مقایسه با سموم شیمیایی در
حد قابل قبول می‌باشد کما اینکه مانع آلودگی زیست محیطی نیز می‌شوند.همچنین جهت حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست، کنترل آفات در سایر نقاط شهر نیز به توصیه کارشناسان متخصص گیاه پزشکی با سموم کم خطر انجام می‌گیرد.ستوده نیا گفت:شهروندان گرگانی میتوانند در صورت نیاز با شماره سازمان تماس گرفته و از خدماتی مانند سمپاشی رایگان درختان داخل منزل خود برخوردار شوند.

از سوی جهاد دانشگاهی واحد البرز؛
کتاب «اصول کلی و مفاهیم کلیدی در توالی‌ها: تعیین توالی و هم‌ردیفی» منتشر شد
کرج-خاکپور
کتاب «اصول کلی و مفاهیم کلیدی در توالی‌ها:تعیین توالی و هم ردیفی» از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز وارد بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار آفرینش به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، کتاب «اصول کلی و مفاهیم کلیدی در توالی‌ها:تعیین توالی و هم‌ردیفی » با تألیف دکتر مهشید ریاحی، استادیار دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.
در پیشگفتار کتاب«اصول کلی و مفاهیم کلیدی در توالی‌ها:تعیین توالی و هم‌ردیفی»آمده است؛ «تا به امروز متون فارسی متعددی در زمینه آنالیز اطلاعات مولکولی و فیلوژنی چاپ شده‌اند، آنچه کمتر به آن پرداخته شده است، چگونگی کار با اطلاعات حاصل و اطمینان خاطر از درستی آن توسط محققین است. این نوشته برپایه تجارب چند ساله نگارندگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حیطه و بررسی جدیدترین و معتبرترین مقالات در این خصوص تدوین شده است. در این کتاب به طور جامع برچگونگی انتخاب مارکر مولکولی، نحوه انتخاب قطعات مورد نظر و بدست آوردن آنها در آزمایشگاه، چگونگی انجام تعین توالی، ردیف خوانی توالی‌ها و نرم افزارهایی که در این زمینه وجود دارد و به آنچه محققین برای از بدست آوردن توالی ها تا آغاز آنالیز فیلوژنی نیاز دارند، به طور جامع پرداخته می‌شود.»
این کتاب در چهار فصل به موضوعاتی پیرامون «ارتباط توالی‌ها با یکدیگر»، «آشنایی با انواع مارکر»، «نحوه تعیین توالی DNA»، «هم ردیف سازی و جستجو در بانک اطلاعاتی» می‌پردازد.
کتاب «اصول کلی و مفاهیم کلیدی در توالی‌ها: تعیین توالی و هم ردیفی» در 199 صفحه و با قیمت 25 هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفن 34505151-026 و  77503824-021 تماس حاصل نمایند.