خوزستان؛ غربال‌گري خوب با روند افزايشي نگران كننده، همخواني ندارد

یادداشت

تا همين دوسه روز پيش، وقتي جرايد و رسانه‌هاي مختلف و نيز مسئولان ذيربط در مورد افزايش تعداد مبتلايان به كروناويروس در استان خوزستان نگران شده و از استاندار و مسئولان پزشكي آن سامان پرسش‌هايي كرده بودند؛ وي توضيح داده بود كه علت زياد بودن تعداد مبتلايان در اين استان، نحوه غربال‌گري به‌موقع و مناسب ما بوده و به همين علت آمار ما بيشتر به نظر مي‌رسد!


تا همين دوسه روز پيش، وقتي جرايد و رسانه‌هاي مختلف و نيز مسئولان ذيربط در مورد افزايش تعداد مبتلايان به كروناويروس در استان خوزستان نگران شده و از استاندار و مسئولان پزشكي آن سامان پرسش‌هايي كرده بودند؛ وي توضيح داده بود كه علت زياد بودن تعداد مبتلايان در اين استان، نحوه غربال‌گري به‌موقع و مناسب ما بوده و به همين علت آمار ما بيشتر به نظر مي‌رسد! اين پاسخ به نوعي اذهان مختلف را از اصل ماجرا منحرف كرد؛ چرا كه پرسش‌كنندگان و افراد و مسئولان نگران، با اين پاسخ به اين نتيجه رسيدند كه پس اگر غربال‌گري تا اين حد دقيق و به سرعت انجام مي‌گيرد، حتما در مورد ادامه اين روند، كه جلوگيري از شيوع بيماري و قرنطينه و درمان مبتلايان باشد، اقدامات لازم هم در حال انجام است. چرا كه نتيجه واقعي و قابل پيش‌بيني پاسخ استاندار خوزستان همين بود: ما غربال‌گري مي‌كنيم، يعني مبتلايان را شناسايي مي‌كنيم؛ وقتي مبتلايان شناسايي مي‌شوند، چه اتفاقي مي‌افتد؟ طبعا اين افراد از جامعه جدا شده و در مراكز درماني تحت درمان قرار مي‌گيرند و اگر ناقل باشند، وارد پروسه قرنطينه مي‌شوند.
حالا چگونه است كه همين استاندار، اينك در مورد روند افزایشی بیماری کرونا در خوزستان، ابراز نگراني كرده است؟ نتيجه غربال‌گري و تست گرفتن و شناسايي خوب چيست؟ روند افزايشي بيماري؟! طبعا نه!
نتيجه غربال‌گري و گرفتن تست از مردم بايد كاهش روند شيوع بيماري باشد.
اما طبعا در اين ميان ديواري كوتاه‌تر از ديوار مردمان محروم خوزستان نيست؛ آن‌ها پروتكل‌هاي بهداشتي و فاصله‌هاي ايمني-فيزيكي را رعايت نمي‌كنند و همين مسئله بر شيوع بيماري دامن زده است.
مي‌دانيم كه دراين استان محروم، شرايط به گونه‌اي است كه اگر مسئولان لوازم و امكانات بهداشتي و اطلاعات لازم را در اختيار شهروندان‌شان قرار ندهند، خود مردم عملا نمي‌توانند اين اقلام را تهيه كنند. هم‌چنان كه فرزندان اين سامان نتوانستند به دليل نداشتن امكاناتي چون اينترنت و گوشي و تبلت، از سامانه شبكه شاد استفاده كنند.
پس اين مردم از هرنظر نيازمند كمك واطلاع‌رساني وآگاه‌سازي و تفهيم هستند، و يك استاندار دل‌نگران كه تا اين حد به مسئله غربال‌گري حساس بوده و به روشي كاملا مسئولانه آن‌را پي گرفته حتما از شرايط خاص مردم اين منطقه و فرهنگ مردم و انگ‌هاي اجتماعي پساكرونايي نيز آگاهي دارد و مي‌داند كه برخي از مردم در اين ناحيه از ترس طردهاي مختلف خانوادگي و اجتماعي، بيماري خود را پنهان مي‌كنند.
نه فقط مسئولان اين استان كه مسئولان هر استان ديگري بايد بر اساس فرهنگ و عرف غالب آن جامعه، تصميم‌گيري وعمل كنند. لاجرم نگراني در مورد روند افزايشي مبتلايان به كرونا با توجه به غربال‌گري و شناخت لازم از شرايط منطقه، هم‌خواني منطقي ندارند. انتظار مسئولان مختلف، رسانه‌ها و ... اين بود كه با توجه به غربال‌گري، بيماري كنترل شود.