آيا مردم نگران افزايش اجاره‌بهاي مسكن باشند؟!

يك نكته از هزاران

يكي از بزرگ‌ترين مشكلات مستاجران مسئله جابه‌جايي سالانه و نيز افزايش اجاره‌بهايي است كه معمولا سليقه‌اي اعمال مي‌شود و چندان سيستم و حساب و كتابي بر آن حاكم نيست. ضمن اين‌كه با ركود تورمي مسكن و گران شدن مداوم آن و ناتواني بسياري در خريد مسكن، در عوض اجاره‌بها افزايش مي‌يابد و اين افزايش هم اغلب شامل اجاره ماهانه مي‌شود و نه پول پيش براي رهن، چرا كه معمولا صاحبخانه‌ها روي اجاره مسكن ماهانه به‌عنوان يك مستمري حساب مي‌كنند و علاقه‌اي به گرفتن پول پيش ندارند.در عين حال مدتي است اجاره‌‎بها در سبد معيشتي خانواده، سهمي ۵۰ درصدي دارد.


    يكي از بزرگ‌ترين مشكلات مستاجران مسئله جابه‌جايي سالانه و نيز افزايش اجاره‌بهايي است كه معمولا سليقه‌اي اعمال مي‌شود و چندان سيستم و حساب و كتابي بر آن حاكم نيست. ضمن اين‌كه با ركود تورمي مسكن و گران شدن مداوم آن و ناتواني بسياري در خريد مسكن، در عوض اجاره‌بها افزايش مي‌يابد و اين افزايش هم اغلب شامل اجاره ماهانه مي‌شود و نه پول پيش براي رهن، چرا كه معمولا صاحبخانه‌ها روي اجاره مسكن ماهانه به‌عنوان يك مستمري حساب مي‌كنند و علاقه‌اي به گرفتن پول پيش ندارند.در عين حال مدتي است اجاره‌‎بها در سبد معيشتي خانواده، سهمي 50 درصدي دارد.

    طبق معمول هرسال، فصل جابه‌جايي و يا تمديد قراردادها از اواسط ارديبهشت ماه شروع شده و در خردادماه به اوج خود مي‌رسد و تا شهريورماه، روندي صعوي-نزولي طي مي‌كند.

    امسال با توجه به اپيدمي كروناويرس، برخي از صاحبخانه‌ها رعايت حال مستاجران خود را كرده و دريافت اجاره‌ها را به تعويق انداختند. بخش اندكي از مالكان نيز براي تمديد قرارداد، شرايط را بسيار آسان گرفتند و مبلغ چنداني به اجاره‌بها نيفزوند. اما اين مشكل با برخي و بخشي، در بازاري به اين گستردگي حل نمي‌شود و طبعا بخش بزرگي از مستاجران بايد فكري براي جابه‌جايي، پيداكردن خانه مناسب با توجه به درآمد خود و يا تمديد قراردادها بكنند.

    با توجه به ركودي كه كروناويروس موجب آن شده بود و هست، اينك با رسيدن به فصل جابه‎جايي، مالكان آماده يك خيز بلند در اين مورد شده‎اند و از هفته گذشته، اجاره‌بهاي مسکن در شهرها رشدي ناگهاني داشته است.

    در حالي‌كه به توصيه مسئولان مختلف، انتظار مي‌رفت با اتفاقات ناخوشايند و منفي اقتصادي كه براي مردم افتاده، موجران تا حد ممكن مستاجران را مراعات كنند، اما به همان دليل نبود يك سامانه کنترلي از سوي دولت، نرخ اجاره‌بها از نرخ تورم سالانه پيشي گرفته است.

    با اين‌همه و با وجود چنين جو حاكمي بر بازار اجاره مسكن، اخيرا نايب‌رئيس اتحاديه مشاوران املاک اعلام كرده:«مردم نگران بازار اجاره نباشند و با پيش‌بيني ميزان افزايش نرخ اجاره در سال 99،‌ فرصت چانه‌زني براي اين‌که نرخ اجاره‌بها منصفانه افزايش يابد، وجود دارد.»

    وي اميدواراست با توجه به افزايش 21 درصدي دستمزد كارگري و اين كه فعلاً تسهيلاتي هم براي مستأجران وجود ندارد، فرصت چانه‌زني براي اين‌که نرخ اجاره‌بها منصفانه افزايش يابد، وجود داشته باشد؛ بنابراين پيش بيني نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاك اين است كه درمجموع طي نيم سال اول 99 ميزان تمديد قراردادهاي اجاره‌بها نسبت به سال گذشته افزايش مي‌يابد، در حوزه قيمت‌ها نيز نرخ اجاره‌بها در شهرهاي بزرگ زيرخط تورم و در شهرهاي کوچک هم اجاره‌بها رشد محسوسي به دليل توازن بين عرضه و تقاضا نخواهد داشت.