پرسپولیس با ۳۵ میلیارد، نفس تازه می‌کند

کم رنگ شدن بحران مالی ؛

به نظر می رسد شدت بحران مالی سرخپوشان پایتخت روند نزولی دارد.

پرسپولیس با ۳۵ میلیارد، نفس تازه می‌کند

به نظر می رسد شدت بحران مالی سرخپوشان پایتخت روند نزولی دارد.
60 روز بعد از این که محمدحسن انصاری‌فرد در میانه بحران ها از سمت مدیرعاملی پرسپولیس استعفا کرد، باشگاه سرخ پوش پایتخت سرانجام با کارگزار اسپانسری خود به توافق نهایی رسید و با اصلاح قرارداد قبلی، حالا شرایطی ویژه را پیش روی خود می‌بیند. قرمزها که اسیر بحران شکایت خارجی‌ها هستند و همچنین با اعتراض بازیکنان برای عدم پرداخت دستمزدشان روبرو شده‌اند، در این مدت تمام تلاش خود را کردند تا با کارگزاری به توافق برسند که این مشکلات را حل کند و به نظر می‌رسد آتیه داده پرداز با اضافه کردن الحاقیه، رقم قابل توجهی را به خزانه باشگاه واریز خواهد کرد.
 35 میلیارد دریافتی در یک ماه
در توافق جدیدی که پرسپولیس با کارگزار قبلی داشته، قرار است آتیه داده پرداز در سه قسط، مبلغ  35 میلیارد را به قرمزها پرداخت کند. قرار بود که پرداختی آتیه داده پرداز که در سه قسط خواهد بود، از روز 24 اردیبهشت آغاز شود اما تاخیر در امضای قرارداد احتمالا باعث تاخیر در این تاریخ شود اما حداکثر تا پایان اردیبهشت اولین قسط پرداخت می‌شود و در فاصله یک ماه آینده، دو قسط دیگر نیز وصول خواهد شد تا پرسپولیس صاحب 35 میلیارد شود.
 پرونده کروات‌ها بسته می‌شود؟
پرسپولیس حدود 1 میلیون یورو به خودِ برانکو ایوانکوویچ بدهکار است و مجموع بدهی اش به سرتن چوک، ایگور پانادیچ، زلاتکو ایوانکوویچ و ماریو بودیمیر به حدود بیش از یک میلیون و 500 هزار یورو افزایش پیدا می‌کند. این پرونده‌هایی است که سرخ‌ها باید هرچه سریع‌تر پرداخت کنند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید. مدیران پرسپولیس می‌توانند از طریق منابع 600 هزار دلاری در فیفا و همچنین تبدیل بخشی از درآمد اسپانسری خود به دلار، این پنج پرونده را مختومه کنند تا بعد از یک سال تاخیر، سرانجام با کروات های خود تصفیه کرده باشند. این در حالی است که البته رقم حدود 40 هزار دلاری هم برای مطالبات نیلسون کوریا و فرناندو گابریل پرداخت خواهد شد. نکته مهم این بود که سرخ ها ابتدا قصد داشتند با پاداش خود در فیفا، پرونده کروات ها را به CAS ببرند که این چنین درآمدشان نیز حیف و میل می‌شد اما حالا امکان خوبی برای پرداخت تمام و کمال این مبلغ دارند.
 فرصت ویژه برای تمدید با بشار
بشار رسن ستاره عراقی تیم پرسپولیس از ابتدای فصل تاکنون کمتر از 10 درصد بوده و به همین خاطر هافبک شماره 5 می‌تواند به راحتی و بدون هماهنگی با باشگاه، قراردادش را فسخ کند. این در حالی است که با توجه به قانون عدم جذب خارجی جدید برای سرخابی ها، پرسپولیس نیاز بیشتری به تمدید قرارداد رسن دارد و به همین خاطر مدیران این باشگاه تلاش می‌کنند تا با پرداخت بخشی از قرارداد او، این بازیکن را به تمدید قرارداد ترغیب کنند. پیش شرط رسن برای مذاکره هم این است که قرارداد او در فصل جاری به صورت کامل پرداخت شود. همچنین بوژیدار رادوشوویچ دیگر خارجی قرمزها نیز از طریق مدیربرنامه‌اش درخواست کرده تا مطالبات را دریافت کند. باتوجه به این که نرخ دلار در بازار آزاد از 16 هزار تومان گذشته، طبیعتا این باشگاه با دشواری تامین ارز مواجه خواهد بود.
 نطفه اعتصاب خفه می‌شود؟
یکی دیگر از مشکلاتی که پرسپولیس پیش رو دارد، پرداخت دستمزد بازیکنان است. آن ها 20 درصد پیش از شروع فصل دریافت کردند، 30 درصد نیز تا پیش از اسفند گرفتند و در دوره رسول پناه نیز دریافتی شان به 55 درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که آن ها انتظار داشتند در اردیبهشت این رقم به 75 درصد برسد اما این انتظارشان تحقق نیافت. در جلسات بازیکنان با مدیریت باشگاه، صحبت‌هایی در این زمینه انجام شد و مدیران پرسپولیس قول دادند که با اولین دریافتی از اسپانسر، حقوق آن ها را بپردازند و حالا باید به وعده خود عمل کنند تا در آغاز تمرینات اعتصاب انجام نشود.
 نقل و انتقالات تابستانی رویایی می‌شود؟
پرسپولیس تا تابستان 35 میلیارد را از اسپانسر خود دریافت می‌کند که بخش اعظم آن صرف پرداخت به بازیکنان و همچنین حل پرونده های خارجی خواهد شد اما احتمالا رقم 5 تا 10 میلیاردی از پرداختی آتیه داده پرداز برای نقل و انتقالات تابستانی باقی خواهد ماند. همچنین قرمزها 400 هزار دلار به صورت بالقوه از آنتورپ بلژیک طلبکارند که اگر این طلب وصول شود، پرسپولیس شرایطی آرمانی را در تابستان خود خواهد داشت و می‌تواند با پشتوانه 20 میلیاردی به استقبال مذاکره با بازیکنان برای تمدید و همچنین خرید بازیکنان جدید طبق لیست یحیی گل محمدی کند و نقل و انتقالاتی رویایی را رقم بزند.
مسئله دیگر برای قرمزها پرداخت مبلغ رضایت نامه یحیی گل محمدی است که تا همین حالا نیز مشکل ساز بوده و احتمالا منجر به از دست رفتن بخشی از درآمدشان خواهد شد. بنابراین نکته اصلی دوباره همان مدیریت اقتصادی است که پرسپولیس در این روزها بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد. همچنین مدیران باشگاه حتی بعد از شروع لیگ نیز دوباره در موقعیتی کنونی قرار خواهند گرفت؛ حکم نهایی درباره پرونده گابریل کالدرون و دستیارانش صادر خواهد شد، موعد پرداخت دستمزد بازیکنان فرا خواهد رسید و نقل و انتقالات زمستانی نیز در راه خواهد بود. بنابراین اگرچه نفس قرمزها در این برهه تازه می‌شود اما راهی که در این پیش است، تفاوت چندانی با گذشته نخواهد داشت.
نکته مهم این که پرسپولیس در بحرانی ترین روزهای خود با این رقم دریافتی از پیچ تند خود عبور خواهد کرد و همچنین بعد از پایان رقابت ها نیز بخش دیگری را از کارگزار خود دریافت می‌کند و می‌تواند با شرایط بهتری به استقبال فصل جدید برود. در مجموع احتمالا قرمزها چیزی حدود 120 میلیارد تا پایان لیگ بیستم درآمد خواهند شد که رقمی نزدیک به 10 میلیارد تومان در هر ماه خواهد بود که فضای خوبی را برای مدیریت این باشگاه به وجود می‌آورد.