خطرات و تبعات نگران کننده حوادث نظامي

باگرامي داشت يادشهداي ناوچه کنارک؛

خبر شليک اشتباهي ناو جماران به ناوچه "کُنارک" نيروي دريايي ارتش ايران در محدوده آب هاي بندرجاسک و شهادت ۱۹ تن و مجروح شدن ۱۵ خدمه آن، بسيار تلخ و ناراحت کننده بود. البته رشادت نيروهاي دريايي در نجات همکاران و همرزمانشان قابل تحسين است.

خطرات و تبعات نگران کننده حوادث نظامي

خبر شليک اشتباهي ناو جماران به ناوچه "کُنارک" نيروي دريايي ارتش ايران در محدوده آب هاي بندرجاسک و شهادت 19 تن و مجروح شدن 15 خدمه آن، بسيار تلخ و ناراحت کننده بود. البته رشادت نيروهاي دريايي در نجات همکاران و همرزمانشان قابل تحسين است.

اما اين حادثه بهانه اي است براي پرداختن به اشتباهات سهوي نظامي که بعضاً موجب بروز خطرات و تبعات جاني و احتمالا درگيري نظامي خواهد. قدرمسلم اشتباه در هر حوزه اجرايي و ميدان عملي، امري محتمل است، اما اين اشتباهات در عرصه نظامي بسيار مخاطره آميز خواهد بود و تبعات آن صرفاً در ميدان حادثه محدود نمي شود.

درخبرها آماده، حادثه ناوچه کنارک در يک مانور و آماده سازي نظامي رخ داده است. حال اگر ميدان اين عمليات آب هاي آزاد و بين المللي و در مجاورت نيروهاي نظامي خارجي بود، چه تبعاتي را مي توانست به همراه داشته باشد؟!

اگر به جاي ناوچه کنارک، يک ناوچه آمريکايي يا يکي از کشتي ها و ناوچه هاي کشورهاي غربي يا عربي و ديگر کشورهاي خارجي مورد اصابت قرار مي گرفت، ديگر دامنه تبعات آن تنها درميدان حادثه باقي نمي ماند و فضاي ملتهب خليج فارس را به سمت انفجار مي کشاند.

در قضيه هواپيماي اکرايني ديديم که يک حرکت سهوي که پشت آن هيچ نيت و دشمني نبود، چگونه موجب فشارهاي رواني و سياسي برکشورمان شد و رسانه هاي جهاني با توسل به آن اقدام به انحراف افکارعمومي از ترور فرمانده نيروي قدس و فضاي احساسي ايجاد شده در مورد آن نمودند، جاي شاکي و متهم را عوض کردند!.

مراد از طرح اين بحث، تاکيد بر التهاب شديد منطقه و به خصوص خليج فارس است که سطح درگيري درآن بعضاً به نقطه آغاز بسيار نزديک شده و يک جرقه ممکن است، فضا را به سمتي ببرد که پيش بيني آن خارج از حد انتظار باشد. لذا تاکيد بر حرفه اي گري نظامي و افزايش ضريب دقت نيروهاي نظامي و ايثارگر کشورمان در فضاي کنوني، ضرورتي است که امنيت و آرامش کشورمان را تضمين خواهدکرد.

امروز اقتدار ايران در خليج فارس و آب هاي بين المللي براي تمامي کشورهاي منطقه و نيروهاي خارجي اثبات شده است، لذا بايد با کاهش ضريب اشتباهات علاوه بر ارتقاي جايگاه بين المللي خود در حوزه دريايي، زمينه هرگونه درگيري و يا اشتباه استراتژيک در تصميم گيري ها و اقدامات عملي در فضايي همچون مانور هاي نظامي را به حداقل رساند. چرا که اشتباهات در حوزه نظامي، تنها منتسب به همان نيرو نخواهد ماند و ديگر رسته هاي نظامي را درگير خواهد کرد.

همچنين تبعات ناشي از اشتباه يک نيروي نظامي در فضايي بين المللي همچون خليج فارس، محدود به مرتکب شونده نخواهند ماند و با امنيت ملي کشور سروکار خواهد داشت و ممکن است هزينه هاي جبران ناپذيري را به ملت تحميل کند.

دراخر ياد شهداي ناوچه کنارک و ايثارگران نيروي دريايي را گرامي ميداريم.

hamidasgari2020@yahoo.com