قزاقستان به دنبال استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران است

معاون توسعه تجارت قزاقستان:

معاون توسعه تجارت قزاقستان ضمن اشاره به بازخورد مثبت مصرف کنندگان قزاق نسبت به کالاهای ایرانی، گفت: یکی از اهداف دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران است.

قزاقستان به دنبال استفاده از ظرفیت ترانزیتی  ایران است

معاون توسعه تجارت قزاقستان ضمن اشاره به بازخورد مثبت مصرف کنندگان قزاق نسبت به کالاهای ایرانی، گفت: یکی از اهداف دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران است.
به گزارش اتاق بازرگانی ایران، نشست مشترک هیأت تجاری و حمل‌ونقل قزاقستان که به سرپرستی معاون وزارت توسعه تجارت این کشور به ایران آمده است، با معاون بین‌الملل اتاق ایران، مدیر حمل‌ونقل و کارنه تیر اتاق و جمعی از فعالین اقتصادی حوزه حمل‌ونقل ایران برگزار شد.
در این نشست نورلان کولباتیروف معاون توسعه تجارت قزاقستان با اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران گفت: یکی از اهداف مهم دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت تراتزیتی ایران است.
وی با اشاره به تعیین چشم انداز تجاری سه میلیارد دلار در سال میان ایران و قزاقستان از سوی مقامات عالی دو کشور بیان کرد: اگرچه ظرفیت صادراتی ایران به قزاقستان بسیار بالاست، اما حجم پایینی از کالاهای ایرانی وارد قزاقستان می‌شود. با این حال همین میزان کالا نیز بازخورد مثبتی میان مصرف کنندگان قزاق داشته است.
کولباتیروف با تاکید بر اینکه هدف اصلی این هیأت از سفر به ایران، بررسی امکانات تجاری ایران و شناخت مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای آنهاست، افزود: ایران کشور مهمی برای قزاقستان است و ما برای توسعه روابط تجاری مشترک دو کشور مصمم هستیم.
در ادامه علیرضا یاوری معاون بین الملل اتاق ایران با بیان اینکه قزاقستان یکی از اولویت‌های ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری به حساب می‌آید بر روابط بسیار نزدیک دو کشور تاکید کرده و گفت: بعد از سفر مقامات قزاقستانی به ایران در ماه گذشته، قرار است امکانات و اماکنی در بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی در اختیار قزاقستان قرار بگیرد تا این کشور از این ظرفیت برای توسعه صادرات خود به کشورهای شرق دور استفاده کند. چنین مناسباتی قطعاً به توسعه روابط تجاری کشور می‌انجامد.
بهنام فرامرزیان مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان از اعضای قدیمی کنوانسیون تیر هستند، گفت: با این وجود حجم فعالیت‌های کارنه تیر دو کشور کشور بسیار پایین است. در سال ۲۰۲۲ از مجموع سه هزار و ۷۰۰ مورد حمل و نقل جاده‌ای فقط ۱۱۹ عملیات حمل و نقل جاده‌ای را تحت کارنه تیر داشتیم.
وی افزود: فعالیت‌های حمل و نقلی در صورتی موفق هستند که هم منافع گمرک، هم شرکت حمل و نقل و هم منافع صادرکننده تأمین شود. رویه‌های غیرمتعارف نه تنها برای ما هزینه بر، بلکه زمانبر هم خواهد بود و توجیه اقتصادی را برای بنگاه‌های اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.
 سرمایه گذاری‌های قابل توجه قزاقستان در کریدورهای شمالی و میانی از شرق تا غرب
فرامرزیان با اشاره به سرمایه گذاری‌های قابل توجه قزاقستان در کریدورهای شمالی و میانی از شرق تا غرب بیان کرد: جنگ روسیه و اوکراین مسیر فعالیت کریدور شمالی را مسدود کرده است. اگرچه در مسیر کریدور میانی هم بنادر اکتائو، کوئیک و ترکمن باشی فعال هستند، اما ترافیک در بندر باکو و مرز سامور خیلی زیاد است؛ لذا این مسیر نیز مزیت رقابت پذیری خود را از دست داده است.
وی تاکید کرد: لذا با این شرایط کریدور جنوبی که از مرزهای ایران تردد می‌کند، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای قزاقستان باشد.
مدیر حمل و نقل و کارنه تیر اتاق ایران خطاب به نورلان کولباتیروف گفت: شما کاملاً در جریان هستید که بنادر جنوبی ما از زیرساخت‌های لازم برخوردار بوده و امکانات لازم برای «صادرات از» و «واردات به» قزاقستان را دارند. با توجه به اینکه قزاقستان هم به بازارهای هدفی همچون عراق، امارت، پاکستان، هند، ترکیه و ترکمنستان متمرکز شده است، مسیر ایران می‌تواند به شکل حمل و نقل ترکیبی برای دو طرف مزایای زیادی داشته باشد.
فرامرزیان تاکید کرد: اتاق ایران برای تأسیس کنسرسیوم حمل و نقلی با طرف قزاق آمادگی کامل دارد. اتاق ایران همچنین برای راه اندازی
 سرویس رو-رو منظم بین بنادر اکتائو و کوییک با بنادر شمالی ایران آماده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث گمرکی هم توافقات خوبی با گمرک قزاقستان داشتیم و به زودی این امکان را فراهم خواهیم کرد که با سند الکترونیک، حمل و نقل جاده‌ای و ترکیبی را داشته باشیم.
فرامرزیان با بیان اینکه اگرچه رانندگان ما با قزاقستان مشکل ویزا ندارند، ولی ما تمایل به حذف ویزا برای رانندگان دو کشور را داریم، گفت: در بحث مجوز تردد هم مشکلی نداریم، اما ما مایل هستیم مجوز تردد دو طرف هم برداشته شود.
نورلان کولباتیروف هم در ادامه گفت: ترانزیت از ایران برای قزاقستان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به خاورمیانه، هند و پاکستان دسترسی خوبی خواهیم داشت. همانطور که گفتید کریدور میانی از ترافیک بالایی برخوردار است و ما به دنبال کریدورهای جایگزین هستیم. اساساً هدف ما از این سفر نیز حل این مشکل است.
وی با اشاره به بازدید سرمایه گذاران قزاق از بنادر جنوبی ایران ادامه داد: در این راستا آماده دریافت مشاوره‌های اتاق ایران و همکاری‌های مشترک بعدی هستیم. همچنین ما می‌توانیم به فعالان تجاری ایران برای ورود به اوراسیا و بازار آسیای میانه مشاوره بدهیم. قزاقستان می‌تواند نقطه ورود ایران به بازار منطقه باشد.