رئیس سازمان شیلات: آغاز مذاکرات برای صادرات میگو به چین

رئیس سازمان شیلات خاطر نشان کرد: امیدواریم که در سال جاری صادرات میگو به چین رشد قابل توجهی داشته باشد. در حال حاضر میگو به روسیه، امارات، قطر، عمان و بخشی به چین صادر شده است.

 


رئیس سازمان شیلات خاطر نشان کرد: امیدواریم که در سال جاری صادرات میگو به چین رشد قابل توجهی داشته باشد. در حال حاضر میگو به روسیه، امارات، قطر، عمان و بخشی به چین صادر شده است.
حسین حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که سازمان شیلات از توافق‌های اولیه برای صادرات میگو به چین خبر داد آیا در سال جاری توانستیم میگو به این کشور صادر کنیم؟ گفت: سال گذشته از 57 هزار تن میگو تولید شده در کشور
 32 هزار تن آن به چین صادر شد؛ از آنجایی‌که میگو تولید شده  سایر کشورها در بازار چین موجود است ما منتظر هستیم که قیمت این محصول به نرخ مطلوب نزدیک شود سپس میگوهای تولیدی را به چین صادر کنیم.
معاون وزیر کشاورزی از مذاکرات تجار چینی با تولیدکنندگان ایرانی خبر داد و افزود: امیدواریم که صادرات میگو به چین هر چه سریع‌تر انجام شود. برنامه صادرات میگو در افق 1404 حدود 160 هزار تن است که امسال حدود 68 هزار تن میگو تولید کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازارها خارجی بیشتر متمایل به خرید میگو صیدی هستند یا میگو پرورشی؟ اذهان کرد: میگوی صیدی ایران محدود است و محصولات صادراتی ما بیشتر از نوع پرورشی هستند.
حسینی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال میگو به چین صادر می‌شود، گفت: امیدواریم که در سال جاری صادرات میگو به چین رشد قابل توجهی داشته باشد. در حال حاضر میگو به روسیه، امارات، قطر، عمان و بخشی به چین صادر شده است.
این مقام مسئول با اشاره به حمایت‌های سازمان شیلات ایران بعد از حذف ارز ترجیحی از تولیدکنندگان، اضافه کرد: سازمان شیلات در غالب تسهیلات ارزان‌ قیمت به خصوص طرح شیلات کارت از تولیدکنندگان حمایت کرد؛ بنا به این طرح دولت به تولیدکنندگان سود 12 و 15 درصد اعطا کرد. خوشبختانه تولیدکنندگان از این تسهیلات استقبال کردند. همچنین شیلات کاران می‌توانند از تسهیلات بند الف تبصره 18 با سود 18 درصد بهره بگیرند تا بتوانند تولید پایداری داشته باشند.
رئیس سازمان شیلات تیلاپیا را محصول قابل تولید و ارزان قیمتی دانست و افزود: سازمان شیلات مقدمات دریافت مجوز تولید تیلاپیا در 4 استانی که آب‌های آنها دسترسی به آب‌های آزاد ندارند را صادر کرده است و به‌صورت پایلوت مزرعه آب گردشی در یزد کار خود را آغاز کرده است و امیدواریم با برطرف شدن حواشی اطراف تولید این محصول تا 3 سال آینده 80 هزار تن تیلاپیا در کشور تولید کنیم.
معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان تن ماهی از موافقت سازمان شیلات برای افزایش نرخ تن ماهی خبر دادند آیا قیمت این محصول افزایش پیدا خواهد کرد؟ گفت:
قیمت گذاری دستوری و پیشینی برای کالاهایی است که از حمایت‌های دولتی برخوردار باشند در غیر این صورت قیمت‌ها باید از طریق مکانیزیم عرضه و تقاضا تعیین شوند.
وی ادامه داد: باتوجه به تورم موجود در کشور و افزایش هزینه‌های مواد اولیه وزارت کشاورزی و سازمان شیلات نرخی که برای تولیدکنندگان، صیادان و مصرف‌کنندگان معقول باشد را پیشنهاد داده است. در حال حاضر قیمت این محصول در ستاد تنظیم بازار در حال رصد است و در مرحله نهایی تصمیم‌گیری است در نهایت این ستاد قیمت نهایی این محصول را رسانه‌ای خواهد کرد.