ماموریت فوری سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی مشکلات جامعه کارگری

آیت‌الله رئیسی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب تولید و فعالان کارگری مطرح کرد:

رئیس قوه قضاییه گفت: مشکلات مربوط به حوزه خصوصی‌سازی ناشی از اجرای نادرست اصل ۴۴ و واگذاری کارخانجات به افراد فاقد صلاحیت، مهارت، دانش و سرمایه است و گزارش‌های واصله از استان‌های کشور درباره مشکلات کارخانجات و مراکز تولیدی ریشه در همین مسائل دارد.

ماموریت فوری سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی مشکلات جامعه کارگری

 

رئیس قوه قضاییه گفت: مشکلات مربوط به حوزه خصوصی‌سازی ناشی از اجرای نادرست اصل ۴۴ و واگذاری کارخانجات به افراد فاقد صلاحیت، مهارت، دانش و سرمایه است و گزارش‌های واصله از استان‌های کشور درباره مشکلات کارخانجات و مراکز تولیدی ریشه در همین مسائل دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی  در آستانه روز کارگر میزبان اصحاب تولید و فعالان کارگری بود، با تبریک روز کارگر و قدردانی از زحمات ارزشمند کارگران اظهار داشت: کارگران به‌عنوان سرمایه و محور اصلی جهش تولید در کشور هستند و سخن گفتن از رونق تولید بدون توجه به کارگر و حقوق کارگران بی‌معناست.
 زیرساخت‌های جهش تولید در کشور وجود دارد
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه زیرساخت‌های اساسی جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال نامگذاری شده است، در کشور وجود دارد، افزود: نیروی انسانی متراکم، نقدینگی، مهارت در کار، تلاش، همت و مجاهدت نیروهای متخصص و به‌خصوص کارگران از جمله این زیرساخت‌ها است.
آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که تحقق در جهش تولید نیازمند حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری است، از قاچاق، واردات کالاهای دارای مشابه داخلی و عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی و انتقال تسهیلات به بخش دلالی به‌عنوان موانع تولید یاد کرد.
 دستگاه‌های اداری متصل به قدرت نباید با بخش خصوصی رقابت کنند
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که نظارت، شفافیت، حساب‌کِشی و مراقبت بر تولید با کیفیت، امر پسندیده‌ای است، در عین حال بر لزوم پرهیز شرکت‌های بزرگ دولتی و دستگاه‌های اداری متصل به قدرت از رقابت با بخش خصوصی تأکید کرد.
 در نظام خصوصی سازی و‌ واگذاری‌ها باید تجدیدنظر شود
آیت‌الله رئیسی بر لزوم تجدید نظر در نظام خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها تاکید کرد‌ و گفت که مشکلات واگذاری‌‌ها که اعتراض تولیدکننده‌ها و کارگران را برانگیخته، باید با همکاری دولت و هیات‌ ویژه ساماندهی واگذاری‌ها که اخیراً از سوی مجلس تشکیل شده، برطرف و روند خصوصی سازی از شکل سابق خارج شود.
رئیس قوه قضاییه در این خصوص به سفر استانی خود به اراک که تیر ماه سال گذشته صورت گرفت اشاره کرد و یادآور شد: در ابتدای این سفر و با حضور مسئولان مختلف محلی، نشستی با کارگران داشته و حرف‌های این قشر را شنیدم و همه اظهارات حاکی از آن بود که خصوصی سازی به درستی انجام نشده و مشکلات جدی برای مردم و کارگران و تولید ایجاد کرده است.
  مأموریت سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی مشکلات کارگران
رئیس قوه قضاییه در واکنش به نظرات و گزارش های حاضران در جلسه با تأکید بر این‌که مسأله معیشت و حقوق کارگران باید بسیار محترم شمرده شود، به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت دارد نهایتاً ظرف 10 روز با همفکری کارگران و شورایعالی کار گزارش جامعی از نظام مسائل و مشکلات حوزه کارگری و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان کارگران تهیه کند تا برای حل آنها چاره‌اندیشی شود.
آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که جهش تولید یک شعار یا آرمان دست‌نیافتنی نیست و می‌توان آن را با مدیریت، همت و حرکت جهادی عملیاتی کرد، یکی از بسترهای تحقق جهش تولید را هدایت نقدینگی از دلالی به‌سوی تولید و یکی دیگر از الزامات آن را حمایت همه‌جانبه از کارگران و نیروهای آماده به‌کار در کشور عنوان کرد.رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به نقش مردم در تحقق جهش تولید، خاطر نشان کرد: هر جا مردم به صحنه آمدند میدان موفقیت بوده است و در مساله جهش تولید هم باید از ظرفیت‌های مردمی و نیروی کار کشور به‌صورت شایسته استفاده شود.