دغدغه های "کرونایی" و "عزاداری"

سرمقاله

پس از اعلام برگزاری عزاداری محرم توسط حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد مبارزه باکرونا، نظرات مختلفی اعم از انتقادات و حمایت ها درباره برگزاری یا عدم برگزاری و چگونگی برپایی مراسمات مذهبی محرم، مطرح گردید.

دغدغه های "کرونایی" و "عزاداری"

 

پس از اعلام برگزاری عزاداری محرم توسط حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد مبارزه باکرونا، نظرات مختلفی اعم از انتقادات و حمایت ها درباره برگزاری یا عدم برگزاری و چگونگی برپایی مراسمات مذهبی محرم، مطرح گردید.
رئیس جمهور به همه مناطق اعم از سفید و زرد و قرمز به لحاظ کرونا مجوز برگزاری عزاداری داده و از مردم وهیئات مذهبی خواسته با تجمع کمتر و فاصله گذاری این مراسمات را برگزار کنند. اینکه شخصیت های سیاسی موافق و مخالف دولت به این تصمیم انتقاد و یا آن را تایید کرده اند، زیاد ملاک نیست. بلکه در این فضا باید به لحاظ تخصصی به موضوع نگاه کرد و نظرات کادر درمان و پزشکی کشور را منبع تصمیم گیری قرار داد.
درحال حاضر از 31 استان کشور، 25 استان در وضعیت قرمزهستند و 6 استان دیگر نیز در شرایط عادی نیستند. مرگ بیش 200 نفر در روز توسط این ویروس در سراسر کشور، نشان می دهد که شرایط به هیچ وجه عادی نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت. حال این وضعیت خطرناک را در چارچوب برگزاری مراسمات محرم به شکل سنتی، جاگذاری کنید. قطعاً میزان ریسک ابتلا افزایش می یابد و نمی توان صرفاً با گفتن حفظ فاصله اجتماعی جلوی گسترش کرونا را گرفت.
قطعاً سنت عزاداری محرم یک ارزش والا در فرهنگ شیعه و دیگر فرق مذهبی است، اما حفظ جان انسان ها در برابر آن ارجح تر است. کما اینکه مراجع تقلید نیز در مورد مناسک حج و تعطیلی آن فتوا بر اولویت حفظ سلامت زائرین  دادند.
شرح این اوصاف به معنای تعطیلی مراسمات عزاداری نیست، بلکه طرح این بحث از دوجهت حائز اهمیت است. ابتدا اینکه اگر قرار است تصمیمی درمورد برگزاری مراسم و مناسک مذهبی اتخاذ شود، باید به دور از احساسات و یا افراط گرایی چشم به دهان کارشناسان پزشکی و متخصصان حوزه سلامت داشت و بی جهت با جان مردم بازی نکرد. چرا که جامعه ما با جان و دل قدم در مسیر زنده نگه داشتن محرم و صفر برخواهند داشت و در این مسیر نباید سلامت و حیاتشان به خطر بیفتد.
نکته دوم اینکه درمورد برگزاری مراسم های عزاداری ازتجربه امور مختلف در فضای مجازی استفاده کرد. درحال حاضر آموزش و پرورش امر خطیر آموزش را با بهره گیری از توان فضای مجازی پیش می برد و می توان از این مزیت در مسیر برگزاری مراسم های محرم نیز استفاده کرد.
همواره بزرگان دین در مورد اهمیت توأمان بودن «شور و شعور» در فرهنگ عزاداری تاکید کرده اند و محبین و مشتاقان اهل بیت نبوت نیز بر محدودیت ها و بحرانی که در کشور حاکم شده واقفند و برای حفظ سلامت خود و خانواده هاشان دغدغه دارند، لذا می توان با کاهش زمان
عزاداری ها و یا برگزاری و پخش آن در فضای مجازی و ایجاد فرهنگ دستگیری از نیازمندان در این ایام، به جای اینکه خاطره ای تلخ از میزان کشته شدگان کرونایی در حافظه تاریخ ثبت کنیم، یک محرم پر شور وشعور، به همراه گسترش فرهنگ یاری رسانی رقم بزنیم.
اگر امروز کادر درمان و یا منتقدین درمورد عدم برگزاری مراسم عزاداری به شکل سنتی ابراز نارضایتی می کنند و یا محدودیت هایی را برای برپایی این مناسک اعلام می کنند، به معنای مخالفت با عزاداری و زنده نگه داشتن فرهنگ حسینی نیست. امروز جان مردم وسط است و هیچگونه ریسکی درباره حفظ آن نمی توان به خرج داد و اگر چنین شود، مسئولان امر باید پاسخگو باشند.