تهران نیازمند اطلاع رسانی همه‌جانبه است!

بنا به گفته رئیس کمیته سلامت شورای شهرتهران تنها در دو روز گذشته ۲۳۴ نفر از شهروندان تهران جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌ و در بهشت‌زهرا (س) دفن شده‌اند، آماری تقریباً مشابه هفته اول فروردین. و این تعداد تلفات کرونایی در دو روز گذشته فقط متعلق به شهرتهران است، آن‌هم در حالی‌که به گفته مسئولان ستاد مقابله با کرونا، ۲۵ استان کشور درگیر وضعیت قرمز هستند.

تهران نیازمند اطلاع رسانی همه‌جانبه است!

بنا به گفته رئیس کمیته سلامت شورای شهرتهران تنها در دو روز گذشته 234  نفر از شهروندان تهران جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌ و در بهشت‌زهرا (س) دفن شده‌اند، آماری  تقریباً مشابه هفته اول فروردین. و این تعداد تلفات کرونایی در دو روز گذشته فقط متعلق به شهرتهران است، آن‌هم در حالی‌که به گفته مسئولان ستاد مقابله با کرونا، 25 استان کشور درگیر وضعیت قرمز هستند.
مسئله مهمی که باید در این رابطه به آن اشاره کرد این است که با وجود وضعیت قرمز تهران، هنوز این شهر به فعالیت‌های معمول خود ادامه می‌دهد و مردم تعدادی با ماسک و اغلب بدون ماسک در شهر تردد دارند. اما مهم‌تر از همه این‌ها، حضور فعال کارگران ساختمانی و دیگر کارگران خدمات شهری است که برای پیمانکاران مختلف کار می‌کنند؛ در اغلب نقاط شهر تهران، «کارگران مشغول کارند». وضعیت قرمزموجب تعطیلی این کارهای ساختمانی، حتی برای یک روز نشده است. نکته قابل تأمل آن‌که وقتی به تعاملات مختلف کارگران توجه می‌کنیم در ظاهر هیچ نشانه‌ای در مورد مراقبت آنان در زمینه انتقال ویروس در بین خودشان دیده نمی‎شود. این کارگران تابع هیچ‌کدام از پروتکل‌های بهداشتی نیستند؛ نه تنها ماسک ندارند ودرکنار همدیگر در حال کارند، بلکه حتی از یک بطری آب می‌نوشند! طبعا در این مورد باید با پیمانکاران این افراد طرف شد و آنان را مورد پرسش و مواخذه قرار داد. گیریم پیمانکار، در مورد ارائه امکاناتی چون ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و بطری‌های آب جداگانه به کارگرانش، اهمال‌کاری می‌کند، اما چرا خود کارگران هم توجهی به این نکات ندارند و با آسودگی، در چنین شرایطی کار می‌کنند و شب که به خانه می‌روند یقینا به‌عنوان یک ناقل وارد منزلی می‌شوند خانواده‌شان در آن سکونت دارد؟
اطلاع‌رسانی درست، به‌موقع  و به شیوه‌ای که تمام مردم از هر قشری متوجه آن شوند، امر بسیار مهمی درحوزه «ارتباطات سلامت» است؛ در برخی شهرها با وانت و بلندگوی دستی این موارد به اطلاع مردم می‌رسد، گویا در تهران هم شرایط گاهی به گونه‌ای است که باید ازهمین روش در محلات مختلف و در میان کارگران و پیمانکاران استفاده کرد.
نحوه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که باید به آن توجه شود؛ شاید برخی افرادی به رسانه‌های جمعی عادی دسترسی ندارند و لازم است به‌طور مستقیم به آنان اطلاع رسانی شود.