استقلال راه کدام باشگاه را می‌رود؟

نگاهی به محصولات تولیدی باشگاه‌های بزرگ جهان؛

مدیرعامل استقلال ادعایی جنجالی مطرح کرد که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت.

استقلال راه کدام باشگاه را می‌رود؟

مدیرعامل استقلال ادعایی جنجالی مطرح کرد که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت.
به گزارش ایلنا، احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال در صحبت‌هایش جمله‌ای را مطرح کرد که دستمایه طنز شده و واکنش‌های مختلفی به همراه داشت. ماجرا در مورد تولید محصولاتی با برند استقلال بود و مدیرعامل آبی‌ها مشخصاً به تولید پفک با برند این باشگاه اشاره کرده بود که باعث شد انتقادات زیادی از وی شود و حتی مورد تمسخر قرار بگیرد.
در اینکه طرح‌های این چنینی در ایران به هزار و یک دلیل احتمال موفقیت بالایی ندارند و تجربه‌های گذشته هم عمدتاً‌ با شکست مواجه شدند شکی نیست و اینکه طرح مدیرعامل استقلال تا چه حد اصولی و حساب شده است مشخص نیست ولی استفاده از برند یک باشگاه در تولید محصولات در همه جای دنیا یک پلن مفید درآمدزایی است و رفتن سراغ آن به خودی خود نه تنها ایرادی ندارد که حتی می‌تواند اقدامی سودمند باشد.
در ایران به دلایل مختلف راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها محدود است و مشکلات مالی عمده‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هم به همین دلیل است که در خیلی از موارد قوانین و شرایط اجتماعی به آنها اجازه درآمدزایی از برند خود را نمی‌دهد و در خیلی از موارد دیگر راه و روش درآمدزایی از این طریق را بلد نیستند.
چند سال قبل بود که استقلال و پرسپولیس با مدیریت فتح‌الله زاده و رویانیان در اقدامی مشترک دست به تولید نوشابه انرژی زا و چند محصول دیگر با برند باشگاه خود کردند که البته محصولی مشابه و با محتوای یکسان ولی در دو جلد متفاوت بود و البته موفق هم نبود و خیلی زود تولیدش متوقف
 شد.
شاید یکی از دلایل انتقاداتی که از سعادتمند و خبر تولید پفک از سوی او صورت گرفته، نامرتبط بودن این محصول به فوتبال و حوزه فعالیت باشگاه استقلال باشد و البته که درآمدزایی باشگاه‌ها معمولاً در محصولات مرتبط با ورزش از جمله پیراهن و توپ ورزشی با لوگوی باشگاه است ولی اگر سری به فروشگاه‌های اختصاصی باشگاه‌های بزرگ دنیا هم بزنیم محصولات عجیب و غیر مرتبط با ورزش هم در آن دیده می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
 رئال مادرید: خرس عروسکی
در فروشگاه اینترنتی باشگاه رئال مادرید در کنار محصولات ورزشی، بخشی جداگانه با نام سرگرمی و اسباب‌بازی وجود دارد که در آن عروسک‌های مختلفی مثل خرس عروسکی و سایر محصولات مثل بازی تخته‌ای و جا سوئیچی هم دیده می‌شود که در نوع خود جالب است.
 بارسلونا: شیشه شیر و پستانک
باشگاه بارسا هم محصولات عجیب در فروشگاه خود کم ندارد و متنوع هم هستند. در فروشگاه بارسا محصولات مختلف برای گروه‌های سنی متفاوت وجود دارد و به لباس ورزشی ختم نمی‌شود. در قسمت نوزادان فروشگاه بارسلونا محصولاتی مثل شیشه شیر نوزاد و پستانک نوزاد با لوگوی بارسا که تولید این باشگاه است هم برای فروش گذاشته شده است.
 یوونتوس: لیوان و عروسک گورخر
گورخر که حیوان نماد باشگاه یوونتوس است در فروشگاه این باشگاه هم نقش مهمی دارد و عروسک این حیوان در سایز‌ها  و شکل‌های مختلف دیده می‌شود. خرس عروسکی و لیوان آبخوری با لوگوی باشگاه هم در فروشگاه یوونتوس به چشم می‌خورد.
 منچستر یونایتد: ریش تراش و سشوار
فروشگاه اینترنتی باشگاه منچستر یونایتد یک فروشگاه کامل با محصولات متنوع است که به شکل‌های مختلف دسته بندی شده و هرکس محصول مورد نظر خود را می‌تواند با لوگوی باشگاه محبوبش سفارش دهد. علاوه بر البسه‌ای مثل جوراب و شال که در تصویر می‌بینید، سشوار و ریش تراش برقی هم با لوگوی شیاطین سرخ در این فروشگاه برای عرضه قرار داده شده است.
 لیورپول: حوله حمام کودکانه
باشگاه لیورپول در فروشگاه خود بیشتر روی البسه تمرکز دارد و محصولاتی مثل اسباب‌بازی و خوراکی‌های مختلف در آن کمتر به چشم می‌خورد و تمرکز این باشگاه روی تولید لباس‌های مختلف برای سنین مختلف است. در بخش کودکان این فروشگاه همانطور که در تصویر می‌بینید لباس، جوراب و حتی حوله حمام مخصوص کودکان با لوگوی لیورپول به فروش می‌رسد.
 بایرن مونیخ: پاستیل و بیسکویت شاید شبیه‌ترین تولید محصول با اقدامی که باشگاه استقلال قرار است انجام دهد را بایرن مونیخ در فروشگاهش داشته باشد. بایرن در تولید مواد خوراکی هم دست برده و در فروشگاه اینترنتی این باشگاه محصولاتی مثل پاستیل و بیسکوئیت‌های میوه‌ای در کنار شوینده دست و ماگ با لوگوی باشگاه به چشم می‌خورد.  جمع بندی
همانطور که در بالا گفته شد تولید محصول با برند باشگاه ولو غیر مرتبط با فعالیت‌های ورزشی در باشگاه‌های معتبر و بزرگ دنیا هم امری مرسوم است ولی راه‌اندازی چنین پلنی نیاز به بررسی و کارشناسی دارد و باید نیازهایی که قابل تامین شدن است و البته هزینه و سود حاصل از آن بررسی شود. فروشگاه‌هایی که در بالا نام برده شدند سال‌ها در این زمینه آزمون و خطا داشته و البته اولویت تمام آنها فروش لباس کیفیت اصلی باشگاه و بعد از آن محصولات مرتبط با ورزش است و در نهایت محصولاتی غیر ورزشی هم در کنار آن دیده می‌شود. اینکه استقلال بخواهد با محصولی که مدیرعامل باشگاه از آن نام برد کارش را شروع کند خیلی جالب توجه به نظر نمی‌رسد. در کل باید صبر کرد و شکل اجرای چنین طرحی را دید و بعد بهتر می‌شود در موردش اظهار نظر کرد.