بپذيريم كه فقيرماندن يك جامعه براي دولت بيشتر هزينه دارد!

يك نكته از هزاران

استان خوزستان، يكي از استان‌هاي محروم كشورماست در هر زمينه‌اي؛ هم در زمينه مادي و هم در مسائل فرهنگي؛ استانيست با كمترين امكانات و خدمات اجتماعي و نيز مشكلاتي از قبيل نداشتن مراكز و مدارس استاندارد آموزشي. اين روزها هم در اخبار مختلف مي‌شنويم كه مردمان اين استان هم مانند استان محروم ديگر مرزي، هم مشكل هويتي دارند-بي‌شناسنامه و كارت ملي- و هم مشكلات متعدد ناشي از كم يا بي‌سوادي و بازماندگي از تحصيل.

استان خوزستان، يكي از استان‌هاي محروم كشورماست در هر زمينه‌اي؛ هم در زمينه مادي و هم در مسائل فرهنگي؛ استانيست با كمترين امكانات و خدمات اجتماعي و نيز مشكلاتي از قبيل نداشتن مراكز و مدارس استاندارد آموزشي.  اين روزها هم در اخبار مختلف مي‌شنويم كه مردمان اين استان هم مانند استان محروم ديگر مرزي، هم مشكل هويتي دارند-بي‌شناسنامه و كارت ملي- و هم مشكلات متعدد ناشي از كم يا بي‌سوادي و بازماندگي از تحصيل.
حال با توجه به تمام اين نكات گفته شده و نيز نكات بسياري كه از نظر دور مانده، اين استان درگير بحران رو به افزايش و گسترش كرونا شده است؛ هر چند بنا به گفته استاندار خوزستان علت بالا بودن اين آمار، گرفتن تست از مردم و مشخص شدن بيماران است، اما اين مسئله نكته مثبتي در مورد اين استان نيست. اين‌كه امكان گرفتن تست كرونا در اين استان وجود داشته، به خودي خود نكته مثبتي است، اما به هرحال مردم در اين استان درگير بيماري هستند، و به دليل ابتلا به كوويد19، بستري مي‌شوند و يا جان خود را از دست مي‌دهند.
نكته قابل تامل در مورد فقر و محروميت اين است كه اين پديده، هزينه‌هاي بسياري بر دوش دولت مي‌گذارد، تداوم فقر و محروميت و عدم توجه برخي از مسئولين به اين امر و نبود اراده خاصي از سوي برخي براي رهايي اين استان‌ها از شرايط فعلي، هزينه مادي و معنوي-فرهنگي- زيادي بر دوش دولت مي‌گذارد؛ ضمن اين‌كه سرمايه اجتماعي را كه دولت به هرحال به آن نياز دارد، تضعيف مي‌كند.
لاجرم، براي فقر و محروميت‌زدايي در اين مناطق، بايد به‌صورت زيرساختي و عمقي عمل كرد و از آگاهي بخشي و تامين امكانات آموزشي، سواد و حرفه‌آموزي آغاز كرد-در استاني كه كشاورزي و توليد خرماي آن تا حدود زيادي از بين رفته، برخي ازمردم ناچار وارد بخش قاچاق و دلالي شده‌اند.
تامين مالي، بخشي از وظايف دولت در مورد محرومين است؛ اگر همين محرومان سواد و اطلاعات بیشتر و حتي ابتدايي داشته باشند، مسلما خود پيش از دولت‌مردان براي تغيير و ضعيت خود اقدام خواهند كرد و همين مسئله از بار و هزينه‌اي كه دولت متحمل مي‌شود، خواهد كاست.
به هرحال، كروناويروس در حال درنورديدن اين استان است؛ به دستور و تصميم استانداري اين استان، 9 شهرستان باوي، هويزه، اهواز، حميديه، هنديجان، دزفول، شوشتر، كارون و مسجدسليمان تا پایان هفته تعطيل خواهند بود و مردم بايد در خانه بمانند.  
استاندار خوزستان گفته است به درخواست والدین دانش‌آموزان و مردم خوزستان، طي نشست کارشناسی سه ساعته با حضور مسئولان متولی دانشگاهی و آموزش‎و‎پرورش ،سیاسی و امنیتی و ... تصميم‌هايي در رابطه با تعطيلي و اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي گرفته شده است.
دراين استان طبعا به دليل همان فقر فرهنگي و عدم آگاهي از مسائل بهداشتي معمولي، فاصله‌گذاري‌هاي ايمني توسط مردم رعايت نمي‌شود و به همين دليل تصميم گرفته شده محدودیت‌هایي در تردد بین مناطق مختلف اين استان برقرار شود.