قاچاق و فروش خاك؛ آسان و بدون مجازات!

يكي از مهم‌ترين و ناديده گرفته شده‌ترين تخلفات در مورد محيط زيست كشورمان، قاچاق انواع خاك به دلايل مختلف است.



يكي از مهم‌ترين و ناديده گرفته شده‌ترين تخلفات در مورد محيط زيست كشورمان، قاچاق انواع خاك به دلايل مختلف است.
قاچاق خاك در كشور ما شامل انواع خاك، حتي خاك رس مي‌شود؛ تا مشتري چه بخواهد و چه بپسندد؛ اما از آن‌جا كه اسم آن‌چه قاچاق مي‌شود، خاك است، كسي يا مسئولي توجه جدي به آن نمي‌كند. خاك، نه تنها يكي از پرارزش‌ترين دارايي‌هاي زيست‌محيطي يك كشوراست كه توليد
هر سانتي‌مترمكعب آن در طبيعت يك قرن طول مي‌كشد و از سوي ديگر كشور ما در زمره كشورهايي است كه بيشترين فرسايش خاك را متحمل مي‌شود- طبق برآوردها سالانه به‌طور میانگین ۲ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور ما اتفاق مي‌افتد- با اين‌حال و با چنين وضعيتي، قاچاق خاك از سواحل جزاير هرمزگان و نيز جنگل‌هاي كشور به‌طور گسترده‌اي  ادامه دارد. بنابر گزارش‌ها، خاک جنگل بعد از چوب بیشترین ارزش را برای قاچاقچیان دارد، این سرمایه ملی را فرغون فرغون به بیرون از جنگل‌ها می‌برند. اهالی مناطق شمالی می‌گویند قاچاق خاک جنگل‌ها بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از قاچاق چوب یا حیات وحش به خارج از جنگل است، چرا که جنگل‌بانان و نگهبانان جنگل‌ها توجه‌شان بیشتر به حمل چوب و الوار است تا خاک جنگل، به همین دلیل جنگل‌های شمالی کشور روز به روز به دلیل قاچاق خاک، تهی‌تر می‌شوند.
به گفته جنگل‌بانان، خاک پای درختان جنگل به دلیل نزدیکی به ریشه، دارای مواد مغذی بسیاری است که برای رشد گیاهان بسیار مناسب است.
گران‌قیمت بودن خاک جنگل، انگیزه قاچاقچی را برای برداشت هر چه بیشتر خاک افزایش می‌دهد و به گفته اهالی مناطق شمالی کشور این کار بیشتر در فصول بهار و تابستان صورت می‌گیرد. به قاچاق خاك جنگل، بيفزائيد قاچاق و فروش خاك‌هاي رنگين جزاير هرمزگان را؛ كه حتي در سايتي مانند سايت علي بابا، خاك‌هاي رنگين اين جزاير به‌صورت الكترونيك و با قيميتي در حدود 650 دلار فروخته مي‌شود!
اين در حاليست كه كشورهاي ديگر به‌شدت مراقب خاك و هر آن‌چه
به محيط زيست‌شان مربوط مي‌شود، حساس‌اند؛ براي نمونه اخيرا یک فرانسوی دو کیلو شن و ماسه از جزیره ساردینیای ایتالیا همراه خود داشت كه در فرودگاه بازداشت و ۱۰۰۰ یورو جریمه شد! خاک جزیره هرمز، بشكه‌اي فقط 7 ميليون تومان فروخته مي‌شود؛ خاكي كه از خاك جزاير ساردينيا هم زيباتر است و هم ارزش بيشتري دارد!