آيا پرايد به تاريخ صنعت خودروسازي كشور مي‌پيوندد!

يك نكته از هزاران

پرايد از ابتداي حضورش در خيابان‌ها و جاده‌هاي كشور، فصلي خونبار در تاريخ خودروسازي كشور رقم زد و بيشترين ميزان تصادفات مرگبار توسط اين خودرو اتفاق افتاد. اين خودروي به‌شدت غيراستاندارد و از رده خارج شده، كه تا سرعت مي‌گرفت، با هر وزش باد يا با عبور يك خودروي سنگين از كنارش، احتمال چپ كردن و از جاده خارج شدنش بسيار زياد بود، خودرويي بود محصول شركت فورد كه به دليل عدم موفقيت در آزمايش‌هاي ايمني به كياموتورز كره جنوبي واگذارشد و در نهايت به همان دليل از رده توليدات كره جنوبي نيز خارج و وارد كشور ما شد. چون اين وسيله غيراستاندارد دقيقا مانند يك سلاح كشتار جمعي رفتار مي‌كرد، هم جان مسافرانش را به خطر مي‌انداخت و هم موجب افزايش آلودگي هوا مي‌شد.

آيا پرايد به تاريخ صنعت خودروسازي كشور مي‌پيوندد!

پرايد از ابتداي حضورش در خيابان‌ها و جاده‌هاي كشور، فصلي خونبار در تاريخ خودروسازي كشور رقم زد و بيشترين ميزان تصادفات مرگبار توسط اين خودرو اتفاق افتاد. اين خودروي به‌شدت غيراستاندارد و از رده خارج شده، كه تا سرعت مي‌گرفت، با هر وزش باد يا با عبور يك خودروي سنگين از كنارش، احتمال چپ كردن و از جاده خارج شدنش بسيار زياد بود، خودرويي بود محصول شركت فورد كه به دليل عدم موفقيت در آزمايش‌هاي ايمني به كياموتورز كره جنوبي واگذارشد و در نهايت به همان دليل از رده توليدات كره جنوبي نيز خارج و وارد كشور ما شد. چون اين وسيله غيراستاندارد دقيقا مانند يك سلاح كشتار جمعي رفتار مي‌كرد، هم جان مسافرانش را به خطر مي‌انداخت و هم موجب افزايش آلودگي هوا مي‌شد.
در طول اين مدت و با اشتها اين خودرو به‌عنوان كابين مرگ، صداي بسياري از مردم و مسئولان در مورد توقف توليد اين خودرو درآمد، اما نه تنها اين صداها به جايي نرسيد كه برعكس، رفته رفته بر قيمت اين خودرو افزوده شد.
اما بياييد اميدوارنه بپذيريم كه گويا قراراست تولید مدل‌های ۱۳۲ و ۱۱۱ پراید متوقف شود. به گفته مدیرعامل سایپا:«آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده ایکس ۱۰۰ سایپا در روز پنجشنبه گذشته تولید شد و به‌ این ترتیب ‌تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ ازمجموع سه مدل خودروهای سواری پراید برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد.»
خودروسازي سايپا با توجه به سخنان مديرعاملش تا توانست، اين دو خودرو را در تيراژ بالا توليد كرد تا بتواند توقف خط توليد را اعلام كند. در واقع، سايپا، با توقف خط توليد، هنوز هم مي‌تواند اين خودروها را به فروش برساند و ما هم‌چنان تا مدتي درگير اين معضل خواهيم بود. اما خوشبختانه سويه جالب داستان اين توقف اين است كه به گفته همين مديرعامل:«برای یک خودرو با حدود قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آورقیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودروی دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست.»