خطر تشنج ماه‌ها پس از ابتلا به کووید افزایش می‌یابد

نتایج مطالعه محققان بریتانیایی نشان می‎دهد؛

یک مطالعه جدید بزرگ نشان می دهد که ابتلا به کووید۱۹، حتی از نوع خفیف، ممکن است خطر ابتلا به تشنج را در شش ماه آینده افزایش دهد.

خطر تشنج ماه‌ها پس از ابتلا به کووید  افزایش می‌یابد

یک مطالعه جدید بزرگ نشان می دهد که ابتلا به کووید۱۹، حتی از نوع خفیف، ممکن است خطر ابتلا به تشنج را در شش ماه آینده افزایش دهد.
به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند که از بیش از ۳۰۰ هزار مبتلا به یک مورد
کووید ۱۹ یا آنفلوانزا، مبتلایان به کووید ۵۵ درصد بیشتر احتمال دارد در شش ماه آینده مبتلا به تشنج یا صرع تشخیص داده شوند.
و یک بررسی عمیق‌تر نشان داد که افزایش خطر در میان افرادی بود که در بیمارستان بستری نشده بودند: از بین کسانی که مبتلا به کووید خفیف شده بودند، کمی بیش از ۰.۷ درصد برای اولین بار مبتلا به تشنج یا صرع تشخیص داده شدند. درحالیکه این رقم برای افراد مبتلا به آنفلوانزا، کمتر از
۰.۵ درصد بود.
ارتباط بین کووید ۱۹ و تشنج نیز در بین کودکان قوی‌تر از بزرگسالان بود.
دکتر «آرجون سن»، محقق ارشد از دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، تاکید می‌کند: «میزان خطر بسیار کوچک است. اما شواهد نشان می‌دهد که پس از ابتلاء به کووید، افراد با مشکلات سلامتی طولانی‌مدت مواجه هستند.»
برای برخی افراد، این علائم به معنای وجود یک وضعیت پزشکی جدید، مانند دیابت یا بیماری قلبی است. بسیاری دیگر با طیف گسترده‌ای از علائم مداوم شناخته شده به عنوان کووید طولانی مواجه هستند از جمله مسائل عصبی مانند از دست دادن بویایی، سردرد، سرگیجه و مه مغزی.
برای این مطالعه، محققان بیش از ۱۵۰,۰۰۰ نفر را که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۳۱ مه ۲۰۲۱ مبتلا به
کووید ۱۹ تشخیص داده شده بودند شناسایی کردند و آنها را با همان تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا مقایسه کردند.
محققان مشاهده کردند به طور کلی، احتمال تشنج در بیماران کووید ۱۹ در عرض شش ماه بیشتر بود: تقریباً ۰.۸ درصد در مقابل ۰.۵ درصد بیماران آنفلوانزا. در مورد صرع که معمولاً پس از دو یا چند تشنج تشخیص داده می‌شود، همین امر صادق بود: ۰.۳ درصد از بیماران کووید مبتلا به صرع تشخیص داده شدند، در مقابل ۰.۱۷ درصد از بیماران آنفلوانزا.
برای افراد مبتلا به کووید با شدت کمتر، محققان حدس می‌زنند که تشنج ممکن است شامل نوعی واکنش سیستم ایمنی تحریک‌کننده التهاب در هفته‌های پس از بیماری باشد.
عفونت کووید همچنین رابطه قوی‌تری با تشنج در کودکان نسبت به بزرگسالان داشت.از بچه‌های ۱۶ ساله و کوچک‌تر که مبتلا به کووید بودند،
۱.۳ درصد در شش ماه بعد دچار تشنج یا صرع شدند.