علاقه‌مندی کشورهای منطقه به راه اندازی راه آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.
به گزارش  مهر به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ گفت: امسال برای اولین بار از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توسط کشور میزبان یعنی دولت هند، برای حضور در این نشست دعوت شد و طبیعتاً ما از این فرصت برای معرفی ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی کشور به جامعه دریایی دنیا به ویژه منطقه استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه در این نشست توانایی‌ها و رویکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را در توسعه همکاریهای حمل و نقل دریایی-ریلی به ویژه تقویت کریدورهای بین‌المللی ریلی مطرح شد، افزود: خوشبختانه این امر مورد استقبال اعضای نشست قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به حضور کشورهای تأثیرگذار منطقه‌ای در توسعه بنادر، حمل و نقل ریلی و کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب اظهار داشت: از جمله نمایندگانی از کشورهای هند، آذربایجان، روسیه، افغانستان و ترکیه در این اجلاس حضور داشتند و فرصت خوبی برای هم اندیشی پیرامون حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالا و تقویت کریدورهای بین‌المللی ریلی فراهم شد.
رسولی با یادآوری اینکه عنوان سومین روز از این اجلاس، «روز چابهار» بود، تصریح کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.
 بندر و راه آهن چابهار-زاهدان به زودی بزرگترین مرکز ترانزیت منطقه می‌شوند
وی افزود: ویژگی‌های منحصر به فرد این بندر و همینطور اتصال ریلی آن در آینده نزدیک، این بندر را به عنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل و نقل بین المللی کالا، به ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای شبه قاره هند و کشورهای CIS تبدیل می‌کند.
معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح در حال اجراست و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره برداری برسد.وی افزود: تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب با اتصال مسیر رشت به آستارا از جمله دیگر مواردی بود که در این اجلاس مطرح شد و مسیر ایران به عنوان یکی از بهترین مسیرها (به لحاظ زمان و هزینه ترانزیت) برای اتصال هند به کشورهای CIS و کشورهای اروپای شرقی مورد تأکید قرار گرفت.