ایجاد ظرفیت‌های تازه صادرات، انتقال و دریافت پول نفت در شرایط تحریم

وزیر نفت خبر داد؛

وزیر نفت از ایجاد ظرفیت‌های تازه در بخش فروش و انتقال نفت، دریافت پول نفت و بخش پیمانکاری در دوران تحریم خبر داد و گفت: اگر شرکت‌های خارجی بیایند با آنها همکاری می‌کنیم

ایجاد ظرفیت‌های تازه صادرات، انتقال و دریافت پول نفت در شرایط تحریم

وزیر نفت از ایجاد ظرفیت‌های تازه در بخش فروش و انتقال نفت، دریافت پول نفت و بخش پیمانکاری در دوران تحریم خبر داد و گفت: اگر شرکت‌های خارجی بیایند با آنها همکاری می‌کنیم، اما بر پایه جدید.
به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه  اظهار کرد: ما در دوران تحریم  به عنوان خدمتگزاران ملت بسیار سختی کشیدیم، ملت ما بسیار سختی کشیده است، اما درس‌های بزرگی آموختیم و ظرفیت‌های بزرگی در کشور در این دوره ایجاد شد. ما به دلیل مصلحت کشور نتوانستیم درباره این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و چیزهایی که به آن دست یافتیم، بگوییم.
وی تصریح کرد: تحریم‌ها مردنی و رفتنی هستند، اما از ظرفیت‌هایی که به‌وجود آوردیم دست نخواهیم کشید و آنها را  ساماندهی و تقویت می‌کنیم؛ ظرفیت امروزمان در بخش فروش نفت، انتقال نفت و دریافت پول نفت به هیچ وجه با ابتدای سال ۹۷ و  آغاز تحریم‌ها قابل مقایسه نیست. ما اجازه نخواهیم داد این ظرفیت‌ها از بین برود. ما این ظرفیت‌ها را ساماندهی می‌کنیم.
وزیر نفت به ظرفیت ایجادشده در بخش پیمانکاری و ساخت تجهیزات در این دوره اشاره کرد و افزود: البته اگر شرکت‌های خارجی بیایند با آنها همکاری خواهیم کرد، اما این موضوع به آن معنا نیست که آنچه را به‌دست آوردیم کنار می‌گذاریم. ما بر پایه جدیدی که بسیار استوارتر و در مرتبه بالاتر است با دیگران صحبت خواهیم کرد.
 ایده‌های جدید نفتی
زنگنه با بیان اینکه یکی از آرزوهایم این است که شرکت‌های استانی تقویت شوند و در لیست شرکت‌های تأیید صلاحیت شده قرار بگیرند، اظهار کرد: چهل سال تجربه ما به روش امانی در استان خوزستان و مناطق نفت‌خیز جنوب نشان داد که آن روش غلط است و در این سال‌ها یک پیمانکار قوی در استان تشکیل
 نشده است و هیچکس هم جوابگو نیست.
وی از سرمایه انسانی متخصص، پژوهش، ظرفیت حرفه‌ای و سیستم‌ها و نظام اجرا به عنوان چهار رکن توسعه فناوری در صنعت نفت نام برد و افزود: از اهداف طرح این است که ما حتما از مشاور استفاده و شرکت‌های خود را تقویت کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه در ادامه طرح‌های میدان‌محور به ایده تمرکز بر توسعه چاه‌محور هم فکر می‌کنیم، تشریح کرد: در این ایده فکر می‌کنیم که چاه‌های معلق یا کم بازده را با اتکای ظرفیت‌های فناور و استارتاپ احیا کنیم تا استارتاپ‌ها زنده شوند.
زنگنه با بیان اینکه در این طرح  مهمتر از احیای چاه‌ها، ایجاد ظرفیت‌های جدید فناور دانش‌بنیان برای کشور است، افزود: این ایده پس از صحبت‌های
مقام معظم رهبری در نشست سران سه قوه و شورای عالی اقتصادی که عنوان کردند نفت یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال و توسعه اتکای شرکت‌های دانش بنیان است به ذهن دوستان رسید و آن را پیگیری کردند که این ایده با همکاری شرکت‌های بهره برداری‌ کامل می‌شود و ان شاءالله آن را به نقطه خوبی
 می رسانیم.