لزوم رصد سیستمی تراکنش‌های ریالی توسط بانک مرکزی

کارشناس اقتصادی تاکید کرد:

کارشناس اقتصادی با اشاره به خبر شناسایی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی گفت: در صورت عدم بررسی تراکنش‌های حساب‌های بانکی، رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی ادامه خواهد یافت.

لزوم رصد سیستمی تراکنش‌های ریالی توسط بانک مرکزی

کارشناس اقتصادی با اشاره به خبر شناسایی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی گفت: در صورت عدم بررسی تراکنش‌های حساب‌های بانکی، رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی ادامه خواهد یافت.
به گزارش مهر، مهدی خوشخوی، کارشناس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه رادیویی تراکنش با اشاره به شناسایی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با بررسی تراکنش های بانکی گفت: در صورت عدم بررسی تراکنش‌های حساب‌های بانکی، رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی ادامه خواهد یافت.
وی گفت: متأسفانه در کشور ما مسائل بدیهی در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مورد غلفت قرار می‌گیرد. یکی از این موضوعات مسئله شفاف سازی مبادلات و تراکنش‌های بانکی است که می‌تواند در شفافیت کل اقتصاد کشور تأثیرگذار
 باشد.
وی با بیان اینکه نیمی از اقتصاد ایران غیر شفاف است، اظهار داشت: متأسفانه اطلاعات دقیقی در حوزه اقتصاد کشور وجود ندارد و بسیاری از داده‌های موجود نیز ناقص هستند؛ علاوه بر این هیچکدام از تبادلات مالی به صورت سیستمی ثبت نمی‌شود که یکی از مصادیق آن عدم بررسی تراکنش‌های بانکی است که خود زیرساخت لازم برای اصلاح سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور است.
این کارشناس مرکز مطالعات راهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم شفافیت تراکنش‌های بانکی گفت: اگر با یک بررسی مقدماتی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف می‌شود می‌توان پیش‌بینی کرد که با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر حجم زیادی از تخلفات کشف شده و در نتیجه آن‌ها درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت.
خوشخوی افزود: کشف فرار مالیاتی چند هزار میلیارد تومانی متعلق به دوره خاصی نیست و مربوط به مجموع فرارهای مالیاتی افرادی می‌‎شود که تراکنش‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به متخلفان مالیاتی و دیگر مخالفان بررسی تراکنش‌های بانکی، گفت: طبیعتاً بسیاری از سودجویان به منظور پنهان کردن فعالیت‌های خود مایل نیستند که تراکنش‌های بانکی شفافیت پیدا کند و این مسئله را محل مناقشه قرار می‌دهند.
وی در همین رابطه ادامه داد: البته باید کمی پیچیده‌تر این موضوع را بررسی کرد، زمانی که ساختار اقتصادی در یک تعادل نامناسب قرار می‌‎گیرد، اکثر افراد دخیل در این شرایط اقدامی برای شفافیت انجام نمی‌دهند و در مجموع این تعادل منفی حفظ شده و به ضرر سیستم ادامه می‌یابد و بدون وجود یک شوک بزرگ، اصلاح وضعیت فعلی امکان پذیر نخواهد بود.
 مسئولان اهمیت بررسی تراکنش‌های بانکی را جدی نمی‌گیرند
خوشخوی با انتقاد از اینکه بسیاری از مسئولان در مورد عدم شفافیت تراکنش‌های بانکی احساس خطر نکرده و این مسئله را جدی نمی‌گیرند، گفت: شرط لازم برای وجود یک اقتصاد سالم شفافیت است البته شفافیت به معنای عدم رعایت مسائل امنیتی و محرمانه نیست. اگر شفافیت بر اقتصاد کشور حاکم نشود، رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی ادامه خواهد یافت. این مسئله مختص به کشور ما نبوده و در همه سیستم‌های اقتصادی جهان نیاز به کنترل و شفافیت وجود دارد.
وی با تأکید بر اهمیت رصد تراکنش‌های ریالی برای جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی ارزی، گفت: لازمه مقابله با پولشویی و فعالیت‌های مخرب اقتصادی رصد تراکنش‌های ریالی است؛ چرا که اولین و مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای کشف تخلفات افراد بررسی حساب‌های بانکی آن‌ها است.