چگونه با استرس روزهای کرونایی کنار بیائیم؟

علاوه بر محافظت‌های لازم برای جلوگیری ازابتلا به کووید۱۹، که شامل پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی می‌شود، ما باید بپذیریم که برخی تا حدی و برخی بیش از حد درگیر استرس‌های مربوط به این بیماری هستند، این استرس‌ها خود را در پنهان شدن و در را به روی همه بستن، در شست‌وشوی بیش از حد همه‌چیز، بله همه‌چیز از خوردنی و پوشیدنی و ... و نیز نگرانی بسیار زیاد در مورد نزدیکان نشان می‌دهد.



علاوه بر محافظت‌های لازم برای جلوگیری ازابتلا به کووید19، که شامل پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی می‌شود، ما باید بپذیریم که برخی تا حدی و برخی بیش از حد درگیر استرس‌های مربوط به این بیماری هستند، این استرس‌ها خود را در پنهان شدن و در را به روی همه بستن، در شست‌وشوی بیش از حد همه‌چیز، بله همه‌چیز از خوردنی و پوشیدنی و ... و نیز نگرانی بسیار زیاد در مورد نزدیکان نشان می‌دهد. بسیاری از والدین و فرزندان مدت‌هاست به دلیل نگرانی در مورد یکدیگر خواب و خوراک ندارند، به‌ویژه آن گروهی که ناچارند هر روز از خانه بیرون بزنند و در شهر تردد کنند. این نوع استرس، حتی با رعایت حداکثری پروتکل‌ها نیز رفع نمی‌شود و چنین افرادی نیازمند کمک هستند. اما البته در کشور ما فعلا فرصت نشده به این جنبه از عوارض کروناویروس، پرداخته شود؛ چرا که هزینه مراجعه به مشاور و روانکاو بسیار گران است و شامل بیمه هم نمی‌شود، ضمن آن‌که علی‌رغم هشدارهای بسیار زیادی که در این مورد توسط کارشناسان داده می‌شود،از طرف مسئولان امر، هنوز واکنش خاصی دیده نمی‌شود. چنین است که بهتر است تا این مسئله حاد نشده، برخی که بیش از حد احساس نگرانی و استرس می‌کنند، خودشان در پی آرام و درمان نسبی خود برآیند. افرادی که این استرس‌ها در آن‌ها بیشتر دیده می‌شوند چند دسته‌اند؛ افرادی که ممکن است شدیدتر نسبت به استرس یک بحران واکنش نشان دهند، عبارتند از: افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که در معرض خطر بیشتری در اثر بیماری COVID-19 قرار دارند، کودکان و نوجوانان، افرادی که با توجه به مسئولیت‌شان نسبت به COVID-19 به دیگران کمک می‌کنند،
مانند پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی یا امدادگران.
علائم جسمانی استرس بیش از حد عبارتند از: افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، سوءهاضمه، بی‌اشتهایی، تهوع، بی‌خوابی، سردرد و لرزش.
استرس در هنگام شیوع بیماری عفونی اغلب شامل این موارد است:ترس و نگرانی برای سلامتی خود و عزیزان، تغییر در الگوی خواب یا تغذیه، مشکل در خوابیدن یا تمرکز کردن، وخیم‌تر شدن مشکلات سلامتی مزمن.
کارهایی که می‌توان برای حمایت از خود انجام داد: از تماشا کردن، خواندن یا گوش دادن به اخبار، از جمله رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیریم؛ شنیدن مکرر در مورد همه‌گیری‌ها، می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.مراقب بدن خود باشیم؛ نفس عمیق بکشیم، کشش یا حرکات مدیتیشن جسمی انجام دهیم. سعی کنیم وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخوریم، به‌طور منظم ورزش کنیم و بخوابیم. برای خودمان وقت بگذاریم. سعی کنیم فعالیت‌های دیگری را که از آن‌ها لذت می‌بریم انجام دهیم.با دیگران در ارتباط باشیم. با افرادی که به آن‌ها اعتماد می‌کنیم درباره نگرانی‌های خود و آن‌چه احساس می‌کنیم، صحبت کنیم.