تجارت نوزاد؛ معضلی اقتصادی و اجتماعی

مدتی است خرید‌وفروش نوزاد در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی رونق یافته و این تجارت سیاه، بازارمناسب و گردش پولی مناسب‌تری دارد. هرچند این سایت‌های اینترنتی هرازگاهی توسط پلیس فتا، کشف و فعالیت‌شان متوقف می‌شود؛ اما با افتادن آب‌ها از آسیاب، دوباره از جایی دیگر و به روشی دیگر با این تجارت سیاه مواجه می‌شویم؛ طبق آخرین خبرها ۱۵ سایت تجارت سیاه نوزاد، توسط پلیس فتا کشف شده، به گفته رئیس پلیس فتا در تهران، این شبکه توسط فرد خاصی اداره می‌شده،یعنی تنها یک نفر، ۱۵ سایت خریدوفروش نوزاد ایجاد کرده و در این زمینه فعالیت گسترده داشته است. طبعا بازار، تابعی از تقاضاست، و تا تقاضایی نباشد،خریدوفروشی اتفاق نمی‌افتد. پس لاجرم باید بازهم به سراغ اقتصاد دانان و جامعه‌شناسان رفت و در مورد علل و عوامل بروز وشیوع چنین پدیده‌ای درخواست کمک کرد.

تجارت نوزاد؛ معضلی اقتصادی و اجتماعی

مدتی است خرید‌وفروش نوزاد در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی رونق یافته و این تجارت سیاه، بازارمناسب و گردش پولی مناسب‌تری دارد. هرچند این سایت‌های اینترنتی هرازگاهی توسط پلیس فتا، کشف و فعالیت‌شان متوقف می‌شود؛ اما با افتادن آب‌ها از آسیاب، دوباره از جایی دیگر و به روشی دیگر با این تجارت سیاه مواجه می‌شویم؛ طبق آخرین خبرها 15 سایت تجارت سیاه نوزاد، توسط پلیس فتا کشف شده، به گفته رئیس پلیس فتا در تهران، این شبکه توسط فرد خاصی اداره می‌شده،یعنی تنها یک نفر، 15 سایت خریدوفروش نوزاد ایجاد کرده و در این زمینه فعالیت گسترده داشته است. طبعا بازار، تابعی از تقاضاست، و تا تقاضایی نباشد،خریدوفروشی اتفاق نمی‌افتد. پس لاجرم باید بازهم به سراغ اقتصاد دانان و جامعه‌شناسان رفت و در مورد علل و عوامل بروز وشیوع چنین پدیده‌ای درخواست کمک کرد.
بسیاری از فروشندگان نوزادان،خانواده‌های فقیر و زنان بی‌سرپرست یا معتادی هستند که توان اداره یک فرزند اضافه را ندارند. و برخی خانواده‌ها که نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، با مراجعه به این سایت‌ها، وارد روند خریدوفروش می‌شوند.فرزندخواندگی، مسئله‌ای است که در تمام کشورها اتفاق می‌افتد و دولت‌ها برروند آن نظارت دارند. اما فرزندخواندگی در کشورما با قوانین سفت‌وسختی مواجه است؛ از معاینه روانی والدین درخواست‌کننده تا اطلاع از تمکن مالی آنان و نیز تفویض بخشی از دارایی به نام فرزندخوانده.حتی اگر این قوانین، درست و به‌جا باشند، اما پروسه‌ای طولانی پیش پای درخواست‌کنندگان می‌گذارند. چنین است که برخی از والدینی که دل‌شان می‌خواهد فرزندی داشته باشند، روی به بازار سیاه می‌آورند.-البته این وجه خوشبینانه ماجراست، برخی نوزادان اغلب اوقات برای تکدی‌گری و به قیمتی در حد چندصدهزارتومان فروخته می‌شوند!-اما در این میان خبر خوش آن‌که به گفته مدير روابط عمومي وزارت تعاون، كارورفاه اجتماعی، امسال 750 کودک بی‌سرپرست، صاحب خانواده شدند؛
 130 نفر دختران مجرد بودند که توانستند به این ترتیب صاحب فرزند شود؛ نکته مهم دیگر این‌که از این تعداد کودک،۶۴ كودك داراي معلوليت و ۸۳ كودك داراي بيماري خاص و صعب‌العلاج بودند. امید آن می‌رود که با تسهیل قوانین فرزندخواندگی، این روند افزایش بیشتری یافته و از رونق بازار سیاه آن بکاهد.