ممنوعیت تردد بین استان‌ها از اول اردیبهشت برداشته می‌شود

دکترروحانی:

رییس جمهوری گفت: امروز تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها به طور کامل آزاد است و تردد بین استان‌ها هم از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

ممنوعیت تردد بین استان‌ها از اول اردیبهشت برداشته می‌شود

 رییس جمهوری گفت: امروز تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها به طور کامل آزاد است و تردد بین استان‌ها هم از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی  در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: یکی از برنامه‌های فاصله گذاری هوشمند شروع کسب و کارهایی کم ریسک برای استان‌ها به جز تهران بود که این کار از دیروز شروع شده است.
رییس‌جمهوری ادامه داد: در این راستا وزارت بهداشت و درمان با اصناف هماهنگ کردند که هر صنفی که می‌خواهد شروع کند و فعال شود وارد سامانه شود و در آن ثبت نام کرده و کد مربوطه را دریافت کند و همیشه وزارت بهداشت و درمان از طریق این سامانه با آنها مرتبط باشد.
روحانی یادآور شد: اکثریت افراد این کد را دریافت کردند اما ممکن است افرادی جا مانده باشند یا هنوز ارتباط با این سامانه برقرار نشده باشد. از همه کسبه و فعالان اقتصادی که  از دیروز  کار را شروع کردند آنهایی که به سامانه متصل نشدند در همین هفته و تا پایان هفته به این سامانه متصل شوند و کاری است که برای آینده کشور و برای خود کسبه مفید است.  
وی ادامه داد: قرار شد در پایان این دوره افراد و بنگاه‌هایی که در این زمینه خوب فعالیت کردند دارای امتیاز باشند و امتیاز آنها هم به صورت خاصی مشخص شود و تابلویی به آنها ارائه شود که مردم بدانند که کدام یک از مغازه‌ها و بنگاه‌ها و کسب و کارها بیشتر برای سلامت مردم و جامعه تلاش کردند و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.
روحانی گفت: در جلسه‌ای که با روسای کمیته‌ها داشتیم قرار شد برای کسب و کارهای پرریسک هم با وزارت بهداشت، صمت و کشور برنامه ریزی کنند و هر زمان که این طرح آماده شد، با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که تصمیم گیری می‌شود، اجرایی شود.  
رییس جمهوری ادامه داد: درباره تهران هم همانطور که مردم می‌دانند از شنبه ۳۰ فروردین کسب و کارهای کم ریسک با پروتکل‌های بهداشتی و اتصال به سامانه و دریافت کد آغاز می‌شود برای کسب و کارهای پرریسک هم دارد مطالعه می‌شد و به مردم اطلاع داده می‌شود.
 مصوبه کمیته اجتماعی- امنیتی مبنای فعالیت شبکه حمل و نقل باشد
روحانی با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: جلساتی در کمیته امنیت اجتماعی وزارت کشور با محوریت حمل و نقل برگزار شد و در نهایت با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار شد هر وسیله نقلیه عمومی که می‌خواهد فعالیت کند، باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی شود.
رییس  دولت تدبیر و امید اضافه کرد: رانندگان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. مسافران این وسایل عمومی هم حق دارند که بخواهند، آن وسیله نقلیه به تعداد صندلی، مسافر سوار کند نه بیش از آن.
روحانی گفت: بنابراین مصوبه‌ای که در کمیته اجتماعی امنیتی تصویب شد و اینجا هم مورد تایید است و همه موارد بر همین مبنا اجرا خواهد شد.
 مردم در تهران از وسایل شخصی استفاده کنند
روحانی خاطرنشان کرد: در تهران و شهرهای بزرگ به خاطر کم بودن وسایل نقلیه، توصیه این است مردم از وسیله شخصی خود،  تاکسی و اسنپ استفاده کنند که بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی است.
رییس جمهوری ادامه داد: در مرحله اول قرار شد وزارت راه اتوبوس‌های بین شهری را در اختیار تهران و کلان شهرها بگذارد. در مرحله دوم اگر اتوبوس‌هایی که مثلا در تهران ۵۰۰ مورد و استان‌ها دیگر هم مجموعا ۱۵۰۰ مورد نیاز است، اگر بتوانند اتوبوس داخلی و خارجی را تا پایان ماه اردیبهشت به خدمت بگیرند و تحویل داده شود، دولت حاضر است در این زمینه کمک کند. مخصوصا در قسط اول که با پرداخت آن، اتوبوس آماده می‌شود، دولت کمک می‌کند؛  قرار شد وزارت کشور این موارد را بررسی کند و بگوید تا اقدامات را انجام دهیم.
 اجتماع  حضوری در ماه رمضان نخواهیم داشت
روحانی موضوع دیگر مطرح شده در نشست هیات دولت را مساله اجتماعات در ماه رمضان عنوان و تصریح کرد: تصمیم گیری در این خصوص برای جلسه آینده خواهد بود؛ مردم در مساجد و اماکنی مانند مسجد و حسینیه، مراسم تبلیغی، عبادی، دعا و قرآن‌خوانی داشتند.
رییس‌جمهوری اضافه کرد: اگرچه تصمیم نهایی آن را برای جلسه آینده گذاشتیم اما اگر شرایط به همین صورت که امروز مشاهده می‌کنیم باشد، قاعدتا اجتماع حضوری نخواهیم داشت و این زحمت را باید صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی برعهده بگیرند و مردم از این‌ها استفاده کنند. اگر هم تحولی رخ بدهد در جلسه آینده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم.
 از ۸۷۵ مرکز نگهداری سالمندان در
۲۳ مرکز کرونا مشاهده شده است
رییس جمهوری به نگهداری سالمندان و معلولین اشاره کرد و گفت: در مساله مراکز نگهداری سالمندان و معلولین گزارشی وزیر رفاه دادند که این گزارش نشان می‌دهد ما در همه جا قدم‌های خوبی برداشتیم.  ۸۷۵ مرکز نگهداری سالمندان و معلولین داریم که از این تعداد ۲۳ مرکز کرونا مشاهده شده است و بقیه پاک هستند.  
 پیروزی حقوق‌دانان ایرانی در باز پس گرفتن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو از آمریکا
روحانی با برشماری موفقیت‌های این روزهای جمهوری اسلامی به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و گفت: موفقیت خوب این روزها آنجایی است حقوق‌دانان، وزارت خارجه و بانک مرکزی توانستند پول بلوکه شده ما در لوکزامبورگ را پس بگیرند. آمریکایی‌ها ظلم عظیمی به ما می‌کنند وام می خواهیم بگیریم کارشکنی می‌کنند؛ با اینکه خودشان گرفتار این ویروس هستند و از مشکلات ما به خوبی خبر دارند اما هر روز بر فشارهای خود می‌افزایند و این کار غیرانسانی و ضد بشری در تاریخ آنان برای همیشه ثبت شده است و می‌ماند.
وی افزود: در همین سختی‌ها حقوق دانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ که آمریکایی‌ها آ ن را توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند را چند روز قبل آزاد کردند. این کار حقوق‌دانان ما در این شرایط سخت برای آزاد کردن پولی که حق ملت و مردم ایران و متعلق بانک مرکزی است، انجام شد.  
 ممنوعیت تردد بین شهرستان‌ها و استان‌ها برداشته می‌شود
رییس جمهوری آخرین موضوع نشست امروز هیات دولت را آزاد شدن رفت و آمد بین شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: ‌در رفت و آمد بین شهرستان‌ها و استان‌ها، اگر استانی استاندار یا شورای تامین یا هر کس دیگری تصمیمی گرفت و در روزهای اخیر تردد برخی شهرستان‌ها را ممنوع کرده است، از امروز همه ممنوعیت‌ها در تردد بین شهرستان‌ها و استان‌ها برداشته می‌شود.
وی تاکید کرد: هیچ استانداری، هیچ شهرستانی حق ندارد در تردد بین شهرستان مانع ایجاد کند. پلیس و نیروهای بسیج هم در نظر داشته باشند که تردد بین شهرستان‌ها از امروز آزاد است و تردد بین استان‌ها هم از روز نخست اردیبهشت آزاد می‌شود.