معتادها نمی‌گیرند!؟

يك نكته از هزاران

یکی از شایعات عجیب در روزهای کرونایی، همین جمله است که سرزبان معتادان افتاده و معتقدند چون مواد مصرف می‌کنند به کووید ۱۹، مبتلا نمی‌شوند. متاسفانه فروشندگان و توزیع کنندگان موادمخدر این شایعه را به راه انداخته و به آن دامن می‌زنند و البته دلیل آن کاملا مشخص است؛ اگر معتادان مواد نخرند، اقتصاد آنان در این زمینه هم دچار مشکل می‌شود!

یکی از شایعات عجیب در روزهای کرونایی، همین جمله است که سرزبان معتادان افتاده و معتقدند چون مواد مصرف می‌کنند به کووید 19، مبتلا نمی‌شوند. متاسفانه فروشندگان و توزیع کنندگان موادمخدر این شایعه را به راه انداخته و به آن دامن می‌زنند و البته دلیل آن کاملا مشخص است؛ اگر معتادان مواد نخرند، اقتصاد آنان در این زمینه هم دچار مشکل می‌شود!
چنین است که معتادان با طیب خاطر و اطمینان از عدم ابتلا به کووید19، همچنان به مصرف موادمخدر ادامه می‌دهند و با توجه به شرایط نامناسب زندگی‌شان در خیابان‌ها و گرمخانه‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.
این در حالیست که پژوهشگران مدت‌هاست ثابت کرده‌اند اعتیاد به هر نوع ماده مخدری، حتی سیگار، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و بدن را در مقابل انواع ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی، بی‌دفاع می‌کند.
هر سال 4 هزار نفر در اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند و این میزان مرگ و میر، تنها به دلیل استفاده از مواد مخدر نیست؛ بلکه این افراد معمولا به بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مانند انواع سرطان‌ها، هپاتیت‌ها و ایدز، بیماری‌های مزمن التهابی و بیماری‌های قلبی-عروقی، مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند.
 تمام پژوهشگران و پزشکان خارجی و داخلی اعلام کرده‌اند که وجود هر نوع بیماری زمینه‌ای، امکان ابتلای فرد به  کووید 19 را بالا می‌برد. بنابراین، یک معتاد، به احتمال قوی درگیر یکی از این بیماری‌های
زمینه ای هست، که مصرف موادمخدر، آن بیماری را مزمن کرده  و همین موجب تضعیف سیستم ایمنی و دفاعی بدنش شده است.
 فرد معتاد با مصرف مواد مخدر، خود را دست بسته در اختیار این ویروس قرار می‌دهد و نیز به‌عنوان ناقل احتمال ابتلای اطرافیان خود را بالا می‌برد.
لازم است متولیان امر در شهر، نسبت به جمع‌آوری معتادان از سطح شهر جدیت بیشتری نشان دهند تا از ابتلای افراد دیگر جلوگیری شود. هر چند تجمع این افراد در گرمخانه‌ها و مخفی گاه‌های‌شان، ماجرای دردناک ابتلا و مرگ در اثر کروناویروس را شدت می‌بخشد.