خبـــــــر

۰

 

به دنبال شیوع کرونا؛
ورود سامانه اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه متوقف شد
ترکیه اعلام کرده که طرح استقرار سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه به صورت موقت متوقف شده است.
به گزارش  مهر به نقل از جورزالیم پست، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که برنامه ریزی برای استقرار سامانه موشکی  اس ۴۰۰ روسیه در ترکیه به صورت موقت به تأخیر افتاده و در حال حاضر این طرح متوقف شده است.
«ابراهیم کالین»، سخنگوی رجب طیب اردوغان علت این تأخیر موقت را شیوع ویروس کرونا عنوان و تاکید کرده این طرح در نهایت به پیش خواهد رفت.
سخنگوی اردوغان که در نشست اینترنتی به میزبانی شورای آتلانتیک حضور داشت، همچنین افزود که رئیس جمهور ترکیه تا کنون در چند نوبت در ارتباط با تمایل آنکارا به خرید سامانه موشکی پاتریوت آمریکا با ترامپ گفتگو کرده است.

قانونگذاران آمریکایی خواهان تغییر تاکتیک ترامپ برای مقابله با ایران
نزدیک به ۹۰ درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از دولت خواسته‌ شده در نحوه تعامل با سازمان ملل متحد و شیوه‌ اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تجدیدنظر کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نمایندگان در نامه خود از دولت ترامپ خواسته‌اند تا در نحوه برخورد و تعامل با سازمان ملل متحد و شیوه‌ اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید و گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران تجدیدنظر کند.
دست‌کم ۳۸۲ نفر از ۴۲۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نامه‌ای به مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از او خواسته‌اند تا با متحدان و هم‌پیمانان آمریکا برای تمدید و گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر به اتمام می‌رسد، همکاری کند. آن‌ها در این نامه همچنین خواستار اعمال محدودیت‌های سفر توسط سازمان ملل متحد برای ایرانیانی که مرتبط با طرح‌های تسلیحاتی هستند، شدند.
الیوت انجل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان می‌رسد و ما نگران هستیم که اتمام این ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها منجر به خرید و فروش هرچه بیشتر اسلحه توسط ایران شود.

 تلاش ناتو برای رهگیری جنگنده‌های روسیه در شمال اروپا
دفتر رسانه‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که نیروی هوایی این سازمان در شمال اروپا در روزهای گذشته در سه موقعیت موفق به رهگیری جنگنده‌های روسیه نشدند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر رسانه‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که نیروی هوایی این سازمان در شمال اروپا در روزهای گذشته در سه موقعیت موفق به رهگیری جنگنده‌های روسیه نشدند. در این بیانیه آمده است: «هواپیماهای ناتو در روزهای گذشته درگیر رهگیری شماری از جنگنده‌های روسیه بود که بر فراز حریم هوایی ناتو در حال پرواز بودند.»

آمریکا مدعی شد: ونزوئلا هزینه کمک‌های فنی ایران را با طلا پرداخت می‌کند
یک دیپلمات آمریکایی مدعی شد که ونزوئلا هزینه خدمات ایران در صنعت نفت این کشور را با طلا می‌پردازد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، الیوت آبرامز دیپلمات ارشد آمریکا در امور ونزوئلا در یک کنفرانس ویدیویی در اندیشکده هادسون این ادعا را مطرح کرد و گفت: ما به ویژه در این هفته شاهد این بوده‌ایم که ایران هواپیماهای بیشتری را به ونزوئلا می‌فرستد. ما فکر می‌کنیم هواپیماهایی که از ایران تجهیزاتی را برای صنعت نفت[ونزوئلا] می‌آورند، با طلا به خانه بر می‌گردند.
الیوت اظهار کرد که ایران «نقش فزاینده‌ای در ونزوئلا دارد».
ادعاهای این دیپلمات آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو در کنفرانسی خبری در وزارت خارجه مدعی شد که هواپیمایی ماهان کمک‌های نامشخصی را برای دولت مادورو ارسال کرده است.شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از "منابع آگاه" مدعی شده است که ونزوئلا این ماه ۹ تن طلا - معادل حدودا ۵۰۰ میلیون دلار - را در ازای خدمات ایران برای بازسازی پالایشگاه های این کشور با هواپیما به ایران ارسال کرده است.