کدام فدراسیون‌ها بدون رئیس هستند؟

۱۳ فدراسیون در انتظار انتخابات؛

برگزاری مجمع انتخاباتی برای حداقل ۱۳ فدراسیون که تعدادی از آنها با بلاتکلیفی به جا مانده از سال های قبل مواجه هستند، بخشی از دغدغه های قابل توجه وزارت ورزش در سال جاری خواهد بود.

کدام فدراسیون‌ها بدون رئیس هستند؟

برگزاری مجمع انتخاباتی برای حداقل ۱۳ فدراسیون که تعدادی از آنها با بلاتکلیفی به جا مانده از سال های قبل مواجه هستند، بخشی از دغدغه های قابل توجه وزارت ورزش در سال جاری خواهد بود.
به گزارش مهر، مواجهه یکباره ایران و جهان با کرونا و تاثیر مستقیمی که شیوع و گستردگی این ویروسِ کُشنده بر فعالیت تمام حوزه‌ها و از جمله ورزش داشت، عُمر بسیاری از مشکلاتی که قرار بود پرونده آنها سال گذشته بسته شود، به امسال هم کشیده شد به خصوص به المپیک توکیو و تغییر یک ساله‌ای که توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC) در زمان برگزاری این بازی‌ها اعمال شد.
بنابراین امسال خیلی از رشته‌های ورزشی درگیر رقابت‌های انتخابی برای المپیک هستند که باید سال پیش در آنها شرکت می‌کردند اما لغو مسابقات به خاطر ویروس کرونا، برگزاری آنها را تا امسال و حتی سال آینده به تعویق انداخت.
بدین ترتیب مدیران عالی رتبه ورزش دغدغه‌ای که از ابتدای سال قبل و حتی ماه‌های پیش از آن بابت مهیا کردن شرایط مالی و فنی برای نتیجه گیری از حضور در میادین انتخابی المپیک برای شأن شکل گرفته بود را به همراه دارند. مضاف بر اینکه در بُعد داخلی هم دغدغه‌های همیشگی خود را دارند که برگزاری مجامع انتخابی فدراسیون‌ها یکی از آنهاست.
 لزوم برگزاری انتخابات حداقل ۱۳ فدراسیون
طی سال جاری تنها در ۳ فدراسیون اسکی، دوچرخه سواری و ورزش‌های زورخانه ای دوره ریاست رؤسا به پایان می‌رسد اما ۱۰ فدراسیون دیگر هم هستند که ماه‌ها از پایان دوره مدیریت قانونی در آنها می‌گذرد اما برگزار نشدن انتخابات برای آنها یا به نتیجه نرسیدن اقدامات لازم در این زمینه باعث بلاتکلیف ماندن آنها شده است. با این حساب وزارت ورزش که همچون دیگر ارگان‌ها سال جاری را به خاطر بحران کرونا، دست به عصا آغاز کرده باید به فکر برگزاری ۱۳ انتخابات برای فدراسیون‌ها باشد البته اگر در میانه راه عامل خودساخته و خودسرانه ای باعث افزایش این تعداد فدراسیون نشود.
 ادامه بلاتکلیفی‌های دو سال قبل
از میان فدراسیون‌هایی که نیازمند برگزاری انتخابات طی سال جاری هستند، ضرورت برگزاری مجمع در مورد دو فدراسیون بیشتر از دیگر فدراسیون‌ها حس می‌شود. فدراسیون‌هایی پایان دوره ریاست قانونی آنها مربوط به سال ۹۷ می‌شود اما طی ماه‌های گذشته بسیاری از حواشی دست به دست هم داد تا مانع برگزاری انتخابات آنها شود. وضعیت این دو فدراسیون به این شرح است:
 فدراسیون تنیس
فدراسیون تنیس از آبان ماه سال ۹۷ پس از ۱۰ سال ریاست مجید شایسته با سرپرستی خود او اداره می‌شد تا ۹ شهریورماه سال گذشته که احمد نامنی به جای وی و به عنوان سرپرست جدید مشغول به کار شد. حالا یک سال و نیم است که این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود اما هنوز انتخابات آن برگزار نشده است اگرچه نام نویسی از کاندیداهای ریاست تنیس انجام شده است. همین مسئله و در کل اینکه دوره سرپرستی در تنیس فراتر از حد قانونی شده، انتقادات زیادی پیرامون این فدراسیون مطرح کرده است.
 فدراسیون ورزش‌های همگانی
فدراسیون ورزش‌های همگانی هم از آن دسته فدراسیون‌هایی است که بیش از یک سال از بلاتکلیفی مدیریتی آن می‌گذرد. آخرین مجمع انتخاباتی این فدراسیون ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد و طی آن علی مجدآرا برای دومین دوره متوالی ریاست این فدراسیون را عهده دار شد. با این حساب دوره ریاست چهارساله مجدآرا در فدراسیون ورزش‌های همگانی طبق قانون باید ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷ به پایان می‌رسید اما وی تا ۱۹ فروردین‌ماه سال ۹۸ تصدی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت. در این روز اما با انتصاب افشین مولایی به عنوان سرپرست به دوره مدیریت مجدآرا پایان داده شد.
برای انتخابات فدراسیون ورزش‌های همگانی ۲۸ نفر نام نویسی کردند اما تنها ۱۱ نفر مجوز لازم را از کمیسیون تطبیق گرفتند. فاطمه ابوالقاسمی، محمدرضا اسد، عباسعلی اکبری، محمد بابایی، مهدی حیدری، ولی الله شجاع پویان، رضا شجیع، افشین مولایی، فرهاد نیکوخصال، مجتبی اصلانی و شهرام اعلم نفراتی هستند که پرونده آنها در اختیار مراجع ذی صلاح قرار گرفته است.
 به جا مانده‌ها از سال ۹۸
در طول سال گذشته دوره ریاست برخی فدراسیون به پایان رسید؛ انتخابات برخی از آنها برگزار شد اما این برنامه در مورد برخی دیگر به دلایل مختلف به سرانجام نرسید. ضمن اینکه به جز پایان دوره قانونی ریاست عواملی دیگر مانند استعفا، برکناری، لغو انتخابات یا ابطال آن هم برخی دیگر از فدراسیون‌ها را وارد فاز انتخاباتی کردند. این فدراسیون‌ها عبارتند
 از:
 فدراسیون پزشکی ورزشی
 ۶ آبان ماه سال گذشته دوره ریاست غلامرضا نوروزی در فدراسیون پزشکی ورزشی به پایان رسید و یک ماه بعد یعنی ۶ آذرماه مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست انتخاب شد. وی که طی سال‌های سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ هم به عنوان رئیس در این فدراسیون فعالیت داشت تاکنون اقدامی برای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون متبوعش نداشته چراکه دستوری دریافت نکرده است.
 فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی
مازیار ناظمی ۷ بهمن ماه سال گذشته و چهار روز پس از اتمام دوره ریاست محمود صیدانلو در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. در مورد این فدراسیون هم هیچ گامی برای انتخابات برداشته نشده است.
 فدراسیون شطرنج
مهرداد پهلوان زاده که طی چهارسال گذشته رئیس فدراسیون شطرنج بود ۲۴ اسفندماه سال گذشته به ریاست خود در این فدراسیون پایان داد. چهار روز بعد از آن فرهاد نیکوخصال حکم سرپرستی این فدراسیون را از وزیر ورزش دریافت کرد. طبیعی است که این فدراسیون هنوز وارد فاز انتخاباتی نشده باشد اما به هر حال جزو فدراسیون‌های «در نوبت» به حساب می‌آید.
 فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی
با پایان دوره ریاست محمد دهخدا در فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و با حکم منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد حسین علیزاده به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد. ۱۷ اسفندماه ۹۸ پایان دوره ریاست دهخدا بود و انتصاب سرپرست هم در تاریخ ۲۶ اسفندماه انجام شد.
و ... .