تهران و معضل معتادان و زندانيان رها شده در شهر

یادداشت

در پي گسترش و شيوع كروناويروس، طبق دستور قوه قضائيه، بيش از ۷۰ هزار زنداني به مرخصي فرستاده شدند.

تهران و معضل معتادان و زندانيان رها شده در شهر

در پي گسترش و شيوع كروناويروس، طبق دستور قوه قضائيه،
بيش از 70 هزار زنداني به مرخصي فرستاده شدند. طبعا در ميان اين زندانيان، هم سارقان ريز و درشت وجود دارند و هم معتادان يا افرادي كه به دليل خريد  وفروش مواد مخدر دستگير شده بودند. طبيعي است كه رهاشدن اين ميزان مجرم در شهر تبعات ناگوار خاص خود را دارد و همچنان كه در خبرها مي‎خوانيم تعداد سرقت و خريد و فروش مواد مخدر نسبت به گذشته افزايش يافته است.
در كنار زندانيان، حدود 4 تا 5 هزار معتاد نيز از كمپ‎ها مرخص شده‎اند و اينان هستند و پاتوق‎هاي خلوت شهر از هرندي و ميدان شوش گرفته تا بازار تعطيل تجريش! كه به‎ويژه شب‎ها، فضاهاي بسيار مناسبي هستند براي مصرف و خريد و فروش مواد مخدر.
 چندي پيش شهرداري، منطقه ميدان شوش و هرندي را پاكسازي و ضدعفوني كرد، اما چنين روندي اگر پايدار نباشد، دوباره موجب تجمع اين افراد و يا يافتن مكاني ديگر خواهد شد؛ هم‎چنان كه شده است، اين روزها، بازار تعطيل تجريش نيز به پاتوقي براي معتادان تبديل شده است، كه به دليل مسقف بودن، از موقعيت مناسب‌تري نسبت به مكان‎هاي ديگر برخوردار است.
به هرحال، چه در پاتوق‎هاي هميشگي، چه در ميدان تجريش، اين روزها تهران و شهروندانش، با حضور آزادانه معتادان و كارتن خواب‎ها در شهر مواجه‌اند كه به دليل نحوه زندگي‌شان و استفاده مشترك از وسايل و نيز سرنگ، ناقلان بالقوه و نيز بالفعل كروناويروس هستند و شهرداري بايد فكري به حال اين ويروس‌هاي اجتماعي سيار و حفظ جان ديگر شهروندان بكند.
در عين حال اين گروه جديد معتادان و بي‌خانمان‌ها، حتي اگر در گرمخانه‌هاي شهرداري هم پذيرش شوند، براي مشتري‌هاي ثابت چنين مكان‌هايي خطرناك هستند و مي‌توانند اين محيط‌ها را به نحوي آلوده كنند. چرا كه اغلب اين افراد، چه زندانيان و چه معتادان، جا و مكان خاصي ندارند و ناچارند از چنين خدماتي استفاده كنند.