رویداد تنظیم‌گری وزارت نفت در حوزه ساخت داخل و گواهی‌نامه کیفیت برگزار شد

با حضور شرکت‌های بزرگ سازنده کالا و تجهیزات؛

رویداد تنظیم‌گری وزارت نفت در حوزه ساخت داخل - گواهی‌نامه کیفیت با حضور تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های بزرگ سازنده کالا و تجهیزات برگزار شد.

رویداد تنظیم‌گری وزارت نفت در حوزه ساخت داخل - گواهی‌نامه کیفیت با حضور تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های بزرگ سازنده کالا و تجهیزات برگزار شد.
به گزارش شانا، برنامه‌های وزارت نفت برای ارتقای نظام کیفی کالا و خدمات در صنعت نفت در رویداد تنظیم‌گری وزارت نفت در حوزه ساخت داخل - گواهی‌نامه کیفیت ارائه و در انتها گواهی‌نامه کیفیت محصول شرکت‌هایی که موفق به دریافت آن از انجمن نفت ایران شده بودند اعطا شد. با توجه به اهمیت موضوع با غلامرضا خوانساری، مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت به‌عنوان متولی اصلی این موضوع در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت‌وگویی انجام شد که می‌خوانید.
 منظور از تنظیم‌گری در حوزه ساخت داخل چیست؟
با تغییر ماده ۵۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در تیرماه سال ۱۳۹۷، زمینه برای ایجاد تنظیم‌گران بخشی مهیا شد. صنعت نفت و گاز یک حوزه راهبردی ملی است که دولت مداخله زیادی در آن دارد و وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری در هم‌ آمیخته شده است. از طرفی بخش خصوصی پس از دو دهه فعالیت در آن حضور جدی یافته و در آینده نیز نیاز به حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دوچندان است، در نتیجه توجه ویژه به مقوله تنظیم‌گری بیش‌ازپیش احساس شد.
 مقوله تنظیم‌گری در ایران گاه به‌اشتباه به‌معنای مداخله دولت در حیطه فعالیت‌های بخش خصوصی قلمداد می‌شود، در حالی که تنظیم‌گری به وظیفه هدایتی و نظارتی دولت در تضمین امنیت متقاضیان کالا و خدمات برمی‌گردد، فارغ از اینکه ارائه‌کنندگان این خدمات بخش خصوصی یا دولتی باشند. مفهوم تنظیم‌گری در صنعت نفت و گاز شامل انواع اقدام‌ دولت به‌منظور تحقق اهدافی از قبیل بهره‌برداری بهینه از ثروت عمومی نفت و گاز، بهبود فضای کسب‌وکار صنعت، افزایش سرمایه‌گذاری بلندمدت، توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت، رشد و توانمندسازی شرکت‌های داخلی وابسته به صنایع نفت و گاز از طریق قراردادهای نفتی، مجوزها، مشوق‌ها، بازدارنده‌ها و اطلاعات جامع و پیوسته است.
 ضرورت تنظیم‌گری در صنعت نفت برای ساخت داخل چیست؟
یکی از اهداف مهم تنظیم‌گر تحقق منفعت عمومی اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است که مصداق منفعت عمومی در صنعت نفت را می‌توان به‌طورکلی استفاده حداکثری اقتصادی از دارایی‌ها تعریف کرد.صنعت نفت از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به‌عنوان صنعت پیشران در کشور مطرح بوده است، بنابراین وزارت نفت میلیاردها دلار دارایی دارد و مهم‌تر اینکه بخش مهمی از بودجه عمومی کشور از این صنعت تأمین می‌شود.بنابراین برای جلوگیری از رخ دادن این‌گونه خسارت‌ها و رسیدن به تولید پایدار در صنعت نفت ضرورت حفظ کیفیت کالا و خدمات، زمان‌بندی صحیح در تحویل کالا و فناوری مناسب با ساخت کالا بسیار حائز اهمیت است.