بهارِ صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه بیست‌وهفتم

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز شنبه (۳۰ اردبهشت‌ماه) در حالی پایان یافت که صنعت گاز کشور با برپایی غرفه خودکفایی و امضای قرارداد و تفاهم‌نامه‌های مختلف با شرکت‌های دانش‌بنیان، عملکرد قابل‌توجهی از خود به نمایش گذاشت.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز شنبه (۳۰ اردبهشت‌ماه) در حالی پایان یافت که صنعت گاز کشور با برپایی غرفه خودکفایی و امضای قرارداد و تفاهم‌نامه‌های مختلف با شرکت‌های دانش‌بنیان، عملکرد قابل‌توجهی از خود به نمایش گذاشت.
به گزارش شانا، صنعت گاز کشور در سال‌های اخیر با همراهی شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ توانسته کارنامه مثبتی در تکیه به توان متخصصان کشور ارائه کند که این موضوع برخاسته از همراهی و همکاری دو سویه میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های داخلی بوده است.
مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم پیش از برگزاری این رویداد، اعلام کرد که «تقاضامحوری هدفمند برای رفع نیازهای فناورانه»، رویکرد اصلی این شرکت برای حضور و مشارکت در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است.
 امضای ۷ قرارداد و تفاهم‌نامه
همسو با این موضوع سه قرارداد شامل قرارداد شرکت ملی گاز ایران و شرکت دانش‌بنیان پترو تولید فهم برای ساخت بار اول فنیل دی اتانول آمین (MDEA)، قرارداد خرید انحصاری ۵۰۰ هزار تن ورق فولادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از شرکت فولاد اکسین خوزستان و قرارداد آزمون میدانی نانو سیال انتقال حرارت پالایشگاه پارسیان با پژوهشگاه نفت در مجموعه صنعت گاز امضا شد.
چهار تفاهم‌نامه شامل تفاهم‌نامه پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و پژوهشگاه صنعت نفت برای ساخت نمونه تجاری دستگاه آنالایزر H2S گاز ترش به روش اسپکتومتری تحرک یونی  IMS، تفاهم‌نامه تعمیرات اساسی و اضطراری توربوکمپرسورهای زیمنس بین شرکت انتقال گاز ایران و شرکت توربوکمپرسور نفت (اوتی‌سی)، تفاهم‌نامه طرح تولید هم‌زمان برق، هلیوم و نیتروژن در ایستگاه‌های تقلیل فشار خطوط لوله شرکت ملی گاز ایران بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری «صبا انرژی» و تفاهم‌نامه همکاری با هدف ارائه خدمات تخصصی متناسب از سوی پژوهشگاه صنعت نفت شامل مشاوره‌، مطالعات و تحقیقات، امور آزمایشگاهی، طراحی و اجرای آزمایش میدانی، پایلوت و خدمات آموزشی بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت هم برای توسعه بهره‌مندی از توان داخل در طرح‌ها و پروژه‌های گازی کشور امضا شد.
 درخشش غرفه «خودکفایی»
برپایی غرفه خودکفایی شرکت ملی گاز ایران ابتکاری بود که در این نمایشگاه از سوی شرکت‌ها، مدیران ارشد و مسئولان کشور مورد استقبال قرار گرفت. جواد اوجی، وزیر نفت در بازدید از این غرفه با ارزیابی مثبت از عملکرد توان داخلی تأکید کرد که «چتر حمایتی وزارت نفت برای دانش‌بنیان‌ها باز است.»
وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری هم بعضی دستاوردهای ارائه‌شده در غرفه خودکفایی شرکت ملی گاز را در لبه فناوری روزآمد دنیا دانست و از حمایت این شرکت برای تولید محصولات دانش‌بنیان و تولیدات ساخت داخل قدردانی کرد.
علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت هم تقاضامحور بودن دستاوردهای دانش‌بنیان ارائه‌شده در غرفه خودکفایی شرکت ملی گاز ایران در بیست وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را نقطه امید و باور به دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت وگاز دانست و تداوم این روند برای سفارش بقیه محصولات را ضروری خواند.