توصیه‌هایی برای انتخاب سالم‌ترین نوشیدنی‌ها

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف روزانه آب برای سلامتی ضروری است، گفت: بهترین مایعات، آب سالم، آب میوه طبیعی خانگی، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک و گاز و شربت‌های خانگی با عرقیاتی از جمله شربت عرق نعنا و شربت آب لیمو طبیعی با شکر کم هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف روزانه آب برای سلامتی ضروری است، گفت: بهترین مایعات، آب سالم، آب میوه طبیعی خانگی، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک و گاز و شربت‌های خانگی با عرقیاتی از جمله شربت عرق نعنا و شربت آب لیمو طبیعی با شکر کم هستند.
مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر مصرف کافی مایعات به ویژه در فصل گرما اظهار کرد: نوشیدنی‌ها بخشی از نیاز روزانه بدن به آب را تامین می‌کنند. مصرف روزانه آب و مایعات برای عملکرد صحیح بدن لازم است و مصرف روزانه شش تا هشت لیوان مایعات مخصوصا آب سالم توصیه می‌شود.
 مصرف روزانه آب برای سلامتی بدن ضروری است
وی با اشاره به انواع نوشیدنی افزود: بهترین نوشیدنی، آب سالم است که شامل آب لوله‌کشی تصفیه‌شده و آب معدنی است. باید توجه شود مصرف روزانه آب برای سلامتی بدن لازم است.
 آب میوه‌ها، یک نوشیدنی سالم
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آب میوه طبیعی و تازه، از جمله "نوشیدنی‌های سالم" است. آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ضدسرطان (رنگدانه‌های گیاهی) هستند.
وی افزود: نوشیدن آب میوه‌های دارای ویتامین ث مانند آب پرتقال یا آب طالبی همراه با غذا به جذب آهن غذا کمک می‌کند. مصرف آب سبزی‌ها مانند آب هویج، کرفس و گوجه فرنگی نیز مفید است.
 شیر، بهترین نوشیدنی میان‌وعده
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: شیر بهترین نوشیدنی برای میان وعده است و باید روزانه مصرف شود و مصرف آن برای رشد کودکان و نوجوانان به ویژه برای رشد قد آن‌ها بسیار مهم است.
وی بیان کرد: در مصرف شیر، استفاده از شیر پاستوریزه و کم‌چرب توصیه می‌شود.
 دوغ خوب، دوغ بد
صاحبدل افزود: مصرف دوغ نیز مانند شیر برای سلامت و محکم شدن استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. دوغ مصرفی باید از نوع پاستوریزه،
 کم چرب، کم نمک و بدون گاز باشد. به ویژه دوغ‌های پروبیوتیک برای سلامتی بسیار مفید هستند.
وی عنوان کرد: مصرف دوغ با نمک زیاد موجب ابتلا به فشار خون در بزرگسالی و مصرف دوغ گازدار موجب بروز بیماری‌های گوارشی مثل
زخم معده و حتی سرطان می‌شود.
 چای کی و چگونه مصرف شود؟
صاحبدل بیان کرد: چای انواع مختلفی دارد که در کشور ما چای سیاه (معمولی) و چای سبز بیشتر رواج دارد. خواص چای سبز تازه‌دم، در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مشخص شده است. البته باید دقت کرد که چای کم‌رنگ مصرف شود و از مصرف مقدار زیاد چای پرهیز شود.
وی افزود: به منظور پیشگیری از کم‌خونی و فقر آهن، باید از مصرف چای یک ساعت قبل غذا و تا دو ساعت بعد از غذا خودداری کرد.
 نوشیدنی‌های گازدار با بدن چه می‌کند؟
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: متأسفانه به دلیل خوشمزه بودن نوشیدنی‌های شیرین گازدار، بیشتر افراد تمایل به مصرف نوشابه‌های گازدار دارند اما این نوشیدنی‌ها ارزش تغذیه‌ای ندارند و تنها موجب اضافه وزن و چاقی می‌شوند.