مدل رفتاری در بخش کشاورزی استان قزوین نیازمند تغییر است

استاندار قزوین:

استاندار قزوین گفت:با تغییرات اقلیم ومشکلات ناشی از افزایش مصرف بی‌رویه آب باید مدل‌های رفتاری در کشاورزی تغییر کند و چشم انداز و برنامه مدونی برای مدیریت منابع آب و خاک داشته باشیم.



استاندار قزوین گفت:با تغییرات اقلیم ومشکلات ناشی از افزایش مصرف بی‌رویه آب باید مدل‌های رفتاری در کشاورزی تغییر کند و چشم انداز و برنامه مدونی برای مدیریت منابع آب و خاک داشته باشیم.
جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد.
هدایت‌الله جمالی پور در این جلسه اظهار داشت: موضوع آب برای همه ما مهم است و برای آن باید تدبیر کنیم و بدانیم آب به اقتصاد و حیات خانواده بستگی تام دارد.
وی بیان کرد: باید بتوانیم مدیریت درست انجام دهیم و استفاده بهینه از آب داشته باشیم و طرح‌های توسعه بر اساس شرایط استان تنظیم شود و در این راستا تهیه سند آمایش آب براساس چشم انداز ضروری است.
استاندار قزوین گفت: در دو سال گذشته تغییراتی در اقلیم و شرایط آب و هوایی رخ داده که باید بررسی کنیم و ببینیم برای جبران آن چه باید کرد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد کاهش سطح
آب زیرزمینی در منطقه با شیب تند نیست و فرو نشست مربوط به عوامل دیگری است که در سال‌های گذشته رخ داده اما اگر مدیریت نکنیم با چالش جدی مواجه می‌شویم لذا باید مناطق مورد تهدید فرونشست را جدی بگیریم و برای کنترل آن اقدام کنیم.
جمالی پور با تشکر از تحقیقات انجام شده در خصوص وضعیت خشکسالی و فرونشست زمین اظهار داشت: باید شرایط فعلی را جدی بگیریم و مناطق مورد تهدید را در برنامه قرار دهیم تا شرایط کنترل شود.
وی برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی را نگران کننده دانست و افزود: برای یک دوره زمانی باید برداشت‌ها کمتر از ظرفیت باشد لذا تهیه سند آمایش آب برای تعیین تکلیف توسعه استان و مشخص شدن رویکرد صنعتی و کشاورزی الزامی است.
استاندار قزوین تصریح کرد: مدل رفتاری در بخش کشاورزی استان قزوین و جهت گیری‌های ما در حوزه ملی، استانی و قانون گذاری باید براساس ظرفیت منابع آبی تغییر کند زیرا به نظر می‌رسد در حال حاضر متأسفانه برنامه درستی در حوزه کشاورزی نداریم به همین دلیل گاهی زمین‌های درجه یک رها شده و زمین‌های نامرغوب زیر کشت رفته است.
وی گفت: باید میزان استحصال و ذخایر آبی استان به دقت مشخص شود تا برای کشت اصولی برنامه‌ریزی کنیم و میزان مصرف آب در کشاورزی را کنترل کنیم زیرا به نظر می‌رسد در حال حاضر میزان کشت ما بیش از حد منطقی است.
جمالی پور اظهار داشت: نصب کنتور هوشمند از کارهای خوبی است که می‌تواند به مدیریت منابع آبی کمک کند لذا این کار باید در دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها با سرعت بیشتری عملیاتی شود.