باید قدری درمورد "آپشن" مطالعه کرد!

اخیراً در بازار خودرو شاهد افزایش یکباره بیش از ده میلیون تومانی یکی از محصولات داخلی بودیم. نرخی که تعجب بسیاری از کارشناسان خودرو را نیز درپی داشت. خودروساز داخلی در توجیه این گرانی ده میلیون تومانی بیان داشته است که " به درخواست مشتریان برخی «آپشن» های اضافی روی خودرو گذاشته اند تا رفاه حال مشتریان را تأمین نمایند".

باید قدری درمورد "آپشن" مطالعه کرد!

 


اخیراً در بازار خودرو شاهد افزایش یکباره بیش از ده میلیون تومانی یکی از محصولات داخلی بودیم. نرخی که تعجب بسیاری از کارشناسان خودرو را نیز درپی داشت. خودروساز داخلی در توجیه این گرانی ده میلیون تومانی بیان داشته است که " به درخواست مشتریان برخی «آپشن» های اضافی روی خودرو گذاشته اند تا رفاه حال مشتریان را تأمین نمایند".
از جمله مواردی که به عنوان "آپشن" های اضافی برای این افزایش قیمت در نظر گرفته شده است «صندلي چرم، كفي سه بعدي،كفي صندوق عقب، سنسور و دوربين دنده عقب، سيستم تهويه مطبوع نيمه اتوماتيك و... می باشد». آیا واقعاً این تغییرات و اضافات به عنوان
آپشن هایی است که به درخواست مشتریان اضافه شده و بابت آن بیش از ده میلیون تومان افزایش قیمت شامل یک خودروی معمولی گردد.
البته که وقتی رقیب و رقابتی در حوزه تولید وجود نداشته باشد چسباندن اسفنج روی درب ماشین ها نیز به عنوان آپشن تلقی می شود چه برسد به اینکه برای ماشین کفی صندوق عقب یا کف سه بعدی در نظر گرفته شود. جالب تر اینجاست که این آپشن ها را خود مردم با کمتر از یک سوم این قیمت هم می توانند به صورت شخصی انجام دهند، اما خودروسازان داخلی جهت رفاه حال مشتریان این زحمت را قبول می کنند!.
اما به خودروسازان داخلی توصیه می شود کمی در مورد "آپشن" در صنعت خودروسازی تحقیق و مطالعه داشته باشند. انتظار نداریم که سیستم ناوبری هوشمند روی ماشین ها نصب کنند، اما واقعاً تهویه مطبوع برای یک ماشین در سال 2022 آپشنه!.