برداشت ۲۰۰ تن پسته در شهرستان اسکو

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی:

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی: برداشت ۲۰۰ تن پسته در شهرستان اسکو

 


تبریز-توفیقی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: سالانه حدود یک‌هزار و ۴۰۰ تن محصول پسته در این استان برداشت می‌شود.
 محمدباقر بی‌پروا  در مراسم جشن برداشت محصول پسته در بخش ایلخچی شهرستان اسکو، اظهار کرد: پسته محصولی پر درآمد است که معیشت خانوارهای باغدار را تامین می‌کند در استان آذربایجان‌شرقی
۲ هزار و ۲۳۸ هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یک‌هزار و
 ۴۶۲ هکتار بارور است.
وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت پسته در آذربایجان‌شرقی یک تن در هکتار است ادامه داد:رقم غالب در آذربایجان‌شرقی احمدآقایی است ولی رقم‌های کله قوچی، شاه پسند و ریز قزوین نیز در اوایل کشت این محصول در استان وجود داشت.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجا‌ن‌شرقی، بیان داشت:سه دهم درصد باغات پسته کشور را استان آذربایجان‌شرقی به خود اختصاص داده است و در این استان از این لحاظ در رتبه چهاردهم قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه شهرستان اسکو شهرستانی پیشرو در کشت پسته است، افزود:اصلاح الگوی کشت در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود محصولاتی مثل بادام، عناب و پسته جایگزین بعضی محصولات سردسیری و پرآب‌بر شود.
بی‌پروا با بیان اینکه پایه‌های بذری به مرور زمان به بیماری‌ها حساس می‌شوند، تاکید کرد:در تکنولوژی جدید توصیه می‌شود از کشت بافت و پایه‌های رویشی استفاده شود تا در برابر بیماری‌ها مقاوم باشد.
وی همچنین به استفاده از سایبان که تکنولوژی جدید دیگری برای کشت محصولات در باغات است اشاره کرد و گفت:استفاده از سایبان باعث می‌شود تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود و از ورود آفات و سایر تهدیدات محیطی جلوگیری شود.
بی‌پروا با بیان اینکه توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است، یادآور شد: توصیه می‌شود باغات درجه سه حدف شوند و باغات درجه دو نیز جایگزین شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو نیز در این مراسم از برداشت بیش از ۲۰۰  تن پسته در باغات این شهرستان خبر داد.
رضا انوری با اشاره به اصلاح الگوی کشت در شهرستان اسکو تصریح کرد: در شهرستان اسکو بیش از ۶۰۰ باغ پسته وجود دارد.
انوری متذکر شد: در شهرستان اسکو نزدیک به ۴۵۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که حدود ۱۳۰ هکتار بارور و بقیه غیربارور است. عملکرد محصول پسته نیز در هر هکتار یک تن و ۴۰۰ کیلو است.