راه‌اندازی اداره نظارت بر صدور مجوزها در شهرداری منطقه ۳

برای نخستین بار در شهرداری همدان؛

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۳ همدان از راه‌اندازی اداره نظارت بر صدور مجوزها در شهرداری منطقه ۳ برای نخستین بار در شهر همدان خبر داد و گفت: این اقدام باعث ارتقای کیفیت ساخت و سازها می‌شود.


همدان- محبوبه یادگاری
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان از راه‌اندازی اداره نظارت بر صدور مجوزها در شهرداری منطقه 3 برای نخستین بار در شهر همدان خبر داد و گفت: این اقدام باعث ارتقای کیفیت ساخت و سازها می‌شود.
مجید خسروبیگی با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت این اداره با موافقت آقای حسینی، شهردار همدان و نیز اقدام آقای فیض‌منش؛ شهردار منطقه 3 آغاز شده است گفت: شرح وظایف به این اداره ابلاغ شده و در روزهای آتی فعالیت‌هایی بیشتری از سوی این مجموعه شاهد خواهیم بود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با تاکید به اینکه با راه‌اندازی این مرکز درواقع به قانون موجود عمل  کردیم و نقص سیستم را برطرف نمودیم گفت:  قبلا چنین واحدی وجود نداشت اما برحسب نیاز بر آن شدیم که آن را راه‌اندازی کنیم و از تجربیات مهندس میهن نیز بهره‌مند شویم.
وی به ضرورت راه‌اندازی این مرکز در سایر مناطق شهرداری همدان اشاره کرد و افزود: می‎طلبد سایر مناطق شهرداری نیز طبق چارت سازمانی این واحد را تعریف و راه‌اندازی کنند تا از این طریق نواقص موجود برطرف شود.
وی در تشریح اقدام صورت گرفته در به کارگیری راهکارهای لازم نسبت به افزایش کیفیت ساخت و ساز عنوان کرد: مشکلی که در منطقه 3 مواجه هستیم این است که به دلیل عادی بودن اکثر املاک، پروانه ساخت و ساز معمولا به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و چون اکثر مردم این منطقه قشر ضعیف جامعه هستند، پروانه را به عنوان مجوز برای شروع عملیات تلقی می کنند، یعنی بعد از گرفتن پروانه اکثرا مغایر آن در ساخت و ساز عمل می‌کنند، به همین خاطر نیاز به واحدی بود که به طور مستمر بر ساخت و ساز نظارت داشته و از موارد مغایر جلوگیری کند.
 کیفیت ساخت وسازها در شهرداری منطقه 3 همدان ارتقا می‌یابد
خسرو بیگی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط ما با سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت الکترونیک بوده و این اقدام مهم کارهای هر دو سازمان را آسان کرده است گفت: با توجه به سیاست دولت در حذف مکاتبات دستی، اجرای طرح دولت الکترونیک حائز اهمیت بوده و دارای مزیت‌های فراوانی است.
وی در ادامه الکترونیکی شدن امور شهرداری را مهم برشمرد و گفت: اخیرا شهرداری همدان اقدام به راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی نموده که بخشی از استعلامات به شیوه الکترونیک از طریق دفتر اسناد رسمی برای ما ارسال می‌شود.حتی برخی از استعلامات نیاز به بازدید ندارد که همکاران ما بلافاصله پاسخ را به صورت الکترونیک برای اسناد رسمی ارسال می‌کنند.
وی کاهش رفت و آمد مراجعین، کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در وقت شهروندان و کمک به بهبود عملکرد نیروهای شهرداری را از مزیت‌های این اقدام دانست و افزود: این مهم فرصت تفکر و تمرکز بیشتر را برای نیروها فراهم می‌کند و باعث بالا رفتن کیفیت کار نیز می‌شود.
 راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی در شهرداری منطقه 3
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با بیان اینکه خوشبختانه امسال اقدامی مهمی در شهرداری منطقه سه صورت گرفت و آن این بود که از طریق رشد 12و 6 درصدی صدور پروانه ساختمان، سیستم یکپارچه شهرسازی راه‌اندازی شد گفت: ابتدای کار قبل از اینکه این اقدام نهادینه شود با مشکلاتی مواجه بودیم و کار با دشواری همراه بود اما به مرور تاثیرات آن را شاهد هستیم و باعث شد سرعت پاسخگویی به ارباب رجوع افزایش یابد و ارباب رجوع نیز کمتر به اداره مراجعتی داشته باشد.
 اقدام شهرداری در تفکیک قانونی املاک و کاهش ساخت وسازهای غیرمجاز
وی با تاکید به اینکه این مهم می‌تواند با تسهیل در صدور مجوز و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز محقق شود و متاسفانه در منطقه 3 شهرداری همدان با موضوعات حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده بیشتر مواجه هستیم گفت: در این منطقه طی سال‌های اخیر اقدام بزرگی صورت گرفته که می‌توان به تفکیک قانونی املاک اشاره کرد. اقدامات در این راستا باعث ایجاد زمین‌های قانونی برای ساخت و ساز شده که در کاهش رشد بی‌رویه ساخت و سازهای غیرمجاز و حفظ املاک کشاورزی و زمین‌های زارعی موثر بوده است.
خسروبیگی با بیان اینکه قبلا شاهد از بین رفتن املاک کشاورزی و زمین‌های زارعی بودیم اما با موضوع تفکیک به صورت قانونی سرانه‌ها نیز تامین می‌شود خاطرنشان کرد: وقتی زمینی تفکیک می‌کنیم باید در آن فضای سبز، پارکینگ، فضای آموزشی و غیره را ببینیم اما وقتی به صورت قانونی تفکیک صورت نمی‌گیرد، معابر درست شکل نخواهد گرفت و سرانه‌ها نیز تامین نمی‌شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با اشاره به اینکه متاسفانه با چالش حاشیه نشینی در این شهر مواجه هستیم و همدان در بین شهرهای ایران از این معضل مستثنی نیست اضافه کرد: طبق آمار موجود تقریبا 30 درصد شهر همدان درگیر حاشیه‌نشینی شدند که باید مسئولان امر تصمیمی قاطع نسبت به جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی و کمک به رفع مشکل بگیرند.
وی با بیان اینکه متاسفانه منطقه 3 همدان بیشترین حاشیه‌نشینی را در سطح شهر همدان دارد و باید فکری به حال این موضوع شود، در ادامه در خصوص مقاوم سازی و توجه به اصول ایمنی ساخت و ساز افزود: از دو سال پیش پروانه‌های ساخت و ساز رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که هدف ما این بوده افراد به جای هزینه‌هایی که می‌خواهند برای این منظور داشته باشند، ساختمانی مهندسی شده و با کیفیت را احداث کنند که به همین منظور پروانه‌های ساخت و ساز در منطقه 3 عمدتا رایگان صادر می‌شوند.