۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد فناور در کشور وجود دارد

در آیین تکریم و معارفه رییس پارک و علم و فناوری استان مرکزی عنوان شد؛

آیین تکریم و معارفه رییس پارک و علم و فناوری استان مرکزی برگزار شد.

۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد فناور در کشور وجود دارد

 

اراک-خبرنگار آفرینش
آیین تکریم و معارفه رییس پارک و علم و فناوری استان مرکزی برگزار شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: یک هزار و
 ۱۰۰ شرکت دانش بنیان امسال در کشور ایجاد شده که
 ۹۰۰ شرکت آن دانش بنیان نوع سه است.
وی گفت:شرکت‌هایی که محل اصلی فعالیت آنها در مناطق کمتر برخوردار است؛ شرکت‌های نقش آفرین در حل مسائل راهبردی یا اساسی کشور؛ شرکت‌هایی که محل اصلی فعالیت آنها پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد فناوری است و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی، خلاق، نوآفرین و علوم انسانی و اجتماعی در زمره شرکت‌های دانش بنیان نوع سه به شمار می آیند.
علی خیرالدین در ادامه اظهارداشت: ۱۱ هزار و
 ۴۰۰ واحد فناور در کشور وجود دارد؛ ۱۷ درصد معادل ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت‌ از این موارد، دانش بنیان هستند.
 شمار پایین دانش بنیان ها در پارک علم و فناوری استان
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ۲۲۹ واحد فناوری در پارک علم و فناوری استان مرکزی وجود دارد که ۲۳ مورد آن شرکت‌های دانش بنیان هستند که این رقم نسبت به میزان کشوری پایین تر است.
خیرالدین افزود: تاکنون بر روی تعدادی شرکت‌های دانش بنیان کار شده و اکنون نیاز است بر روی خروجی این شرکت‌ها که ایجاد اشتغال و فروش محصول است کار شود.
وی ادامه داد: یک هزار و ۴۲۰ اشتغال دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مرکزی ایجاد شده است و محصولات این پارک در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رسیده که در مقایسه با پارک‌های سایر استان‌های کشور عدد مناسبی است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد دانش بنیان به ریاست استاندار و دبیری پارک علم و فناوری برگزار می‎شود که تعداد برگزاری این نشست در استان مرکزی پایین است.
 لزوم تحقق بودجه ۱۲۶ میلیارد تومانی از محل تملک دارایی ها
خیرالدین گفت: خرید از محصولات شرکت‌های دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی از جمله مصوبات این کارگروه بوده و نیاز است این مصوبه برای رفع مشکل شرکت‌های دانش بنیان ها در استان مرکزی نیز تصویب شود.
وی اظهار داشت: بر اساس ماده ۳۴ ضوابط اجرایی بودجه سال جاری حداقل ۱۰ درصد دارایی‌های تملک استان برای طرح‌های فناورانه هزینه شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه تملک دارایی استان مرکزی یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است که ۱۰ درصد این بودجه
 ۱۲۶ میلیارد تومان می شود که باید این مهم پیگیری شود.
خیرالدین افزود: این منابع مالی باید در زمینه تقویت شرکت‌ها، تعمیر و تجهیز پارک، تکمیل طرح‎های نیمه کاره و افزایش سهم دولت در پژوهش صندوق فناوری هزینه شود.
وی با تاکید بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون یک شرکت خصوصی در صورتی که در پارک علم و فناوری یک شرکت احداث کند، پارک باید سند اعیان به آن بدهد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همچنین بر اساس این قانون شرکت‎های دانش بنیان می‎توانند دفاتر خود را در بخش مسکونی مستقر کنند.
خیرالدین خاطرنشان کرد: رئیس پارک
علم و فناوری، پارکبان نبوده و روسای پارک‌ها وظیفه ندارند تنها آن مجموعه را آباد کنند، بلکه باید
بخش خصوصی را در این بخش وارد کرده و از این بخش کمک بگیرند.
وی ادامه داد: در پارک های علم و فناوری یک آورده باید توسط دولت ارائه شود و هشت آورده توسط بخش خصوصی تامین شود.در پارک‎های علم و فناوری یک آورده باید توسط دولت ارائه شود و هشت آورده توسط بخش خصوصی تامین شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعامل با دانشگاه‌ها و ایجاد پردیس خصوصی از جمله مهمترین وظایف رئیس پارک و علم و فناوری استان مرکزی بوده و نیاز است پردیس علم و فناوری دانشگاه اراک در جوار این دانشگاه ایجاد شود.
خیرالدین ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد سهمیه کنکور از رشته ریاضی فیزیک شرکت در این آزمون حضور می‎یابند که بر این اساس برخی از دانشگاه های دولتی در حال تعطیلی هستند.