با استرس كرونايي، چگونه مقابله كنيم؟

با شدت و اوج گرفتن شيوع كروناويروس، حتي افرادي كه تمام پروتكل ها را رعايت مي كنند و تا حد ممكن از خانه خارج نمي شوند، به نوعي دچار استرس و كروناهراسي شده اند؛ اين افراد حتي از نزديكان خود دوري مي كنند، و در حالي كه در شرايط امن خانه و خانواده قرار دارند، گوشه گيري و با كسي ارتباط برقرار نمي كنند و مدام در حال شست و شو و نظافت خود و وسائل مختلف خانه هستند. طبعا حدي از استرس در اين زمينه قابل قبول است، حدي كه بتواند ايمني وسلامت جسم و روان ما را حفظ كند

با استرس كرونايي، چگونه مقابله كنيم؟



با شدت و اوج گرفتن شيوع كروناويروس، حتي افرادي كه تمام پروتكل ها را رعايت مي كنند و تا حد ممكن از خانه خارج نمي شوند، به نوعي دچار استرس و كروناهراسي شده اند؛ اين افراد حتي از نزديكان خود دوري
مي كنند، و در حالي كه در شرايط امن خانه و خانواده قرار دارند، گوشه گيري و با كسي ارتباط برقرار نمي كنند و مدام در حال شست و شو و نظافت خود و وسائل مختلف خانه هستند. طبعا حدي از استرس در اين زمينه قابل قبول است، حدي كه بتواند ايمني وسلامت جسم و روان ما را حفظ كند.
اما استرس كرونايي مي تواند آسيب بيشتري بر ما وارد كند زيرا هرچه اضطراب بیشتر باشد، احتمال ضعيف‌تر شدن سیستم ایمنی بدن در مواجهه با ویروس کرونا وجود دارد. در این زمینه به چند راهبرد مهم بر اساس پروتکل مقابله درمانگری برای مواجهه با شرایط اضطراب‌های جدی و شدید اشاره مي‌كنيم.
آيا مي‌توانيد با کرونا مواجه نشوید؟ با توجه به این‌که عامل اضطراب یک ویروس جديد به نام ویروس کرونا است، نمی‌توان از این روش استفاده کرد؛ در واقع نمی‌توان با این عامل اضطراب مواجه نشد.
روش دوم، دوری‌جویی است. یعنی عامل اضطراب‌زا را کاملا انکار کنیم و واقعیت ماجرا را نپذیریم. این راهبرد باعث می‌شود هم خود فرد و هم افراد دیگر و اطرافیانش به خطر افتند، زیرا این عامل اضطراب‌زا در حال حاضر ویروس است و انکار آن ممکن نیست.
روش سوم، خودمهارگری است. یعنی اضطراب خود را نشان ندهیم، اما درون خودمان اضطراب زیادی را تحمل کنیم. این موضوع هم بسیار خطرناک است، زیرا عوارض آن‌را بعدتر در زندگی خود خواهیم دید.
 مسئولیت پذیر باشیم
روش چهارم، مسئولیت‌پذیری است. یعنی مسئولیت اتفاق یا مراقبت از خود را بپذیریم، از اطرافیان خود مراقبت کنيم، توصیه‌های بهداشتی را جدی بگيريم و تا حد امکان از منزل خارج نشویم و به محض این‌که وارد خانه شدیم، دست‌های خود را بشويیم.
 اخبار را از منابع معتبر دنبال کنیم
روش مهم‎تر اين است كه از قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطراب آور گریز و اجتناب كنيم. در شرایط فعلی اگر اخبار را منتشر ‌کنیم و به همه خبرها اهمیت بدهیم، اضطراب ما افزایش پیدا خواهد كرد.
اگر کسی به دنبال اخبار است، باید از منابعی مثل وزارت بهداشت یا سازمان جهانی بهداشت یا رسانه‌های رسمی استفاده کرده و به فضاهای مجازی و ویدیوها یا صداهایی که برخی افراد منتشر می‌کنند، نباید توجه کرد.