علت "رفلاکس معده" چیست؟

علت "رفلاکس معده" چیست؟

 


یک متخصص داخلی به تشریح چرایی و علل ایجاد رفلاکس معده پرداخت.
دکتر جعفر نوابی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه رفلاکس معده نوعی برگشت اسید معده به انتهای مری است، گفت: علت اصلی این موضوع به اختلال در کارکرد دریچه مری به معده برمی گردد.
وی افزود: در انتهای مری دریچه ای به اسم "کاردیا" قرار دارد که با بسته شدن آن محتویات معده امکان برگشت به مری را ندارند و زمانی که این دریچه دچار اختلال شود اسید و محتویات معده به مری قابل برگشت است و همین موضوع رفلاکس معده را رقم می زند.
نوابی در خصوص علل ایجاد اختلال در کارکرد دریچه مری گفت: یکی از این علل شایع استرس است و افراد زمانی که عصبی شده و یا دچار استرس و اضطراب می شوند، احتمال ابتلا به رفلاکس معده در آنها تشدید می شود.
این متخصص داخلی گفت: چاقی، بارداری و کبد چرب هم از جمله عواملی هستند که در ایجاد اختلال در کارکرد دریچه مری موثرند و
می توانند موجب ایجاد رفلاکس معده شوند.
نوابی مصرف برخی خوراکی ها را هم در ایجاد رفلاکس معده موثر دانست وافزود: از جمله این خوراکی ها می توان به قهوه، شکلات، فلفل و عرق نعنا اشاره کرد.
وی افزود: مصرف این خوراکی ها موجب شل شدن دریچه معده شده و رفلاکس معده را رقم می زند.
این متخصص داخلی در خصوص راهکارهای درمانی رفلاکس معده هم گفت: درصورت مراجعه افراد و شکایت آنها از رفلاکس معده بصورت موقت به آنها داروهای آنتی اسید داده می شود، اما برای کامل و موثر باید ابتدا علت رفلاکس معده مشخص شود.
وی افزود:اگر علت این مشکل، بحث چاقی، کبد چرب و... است که باید افراد با رژیم مناسبت چاقی و اضافه وزن خود را کنترل کرده و کبد چرب خود را درمان کنند.
نوابی گفت:همچنین اگر مصرف خوراکی خاصی در رفلاکس معده موثر است باید مصرف این خوراکی محدود شود. اگر افراد نیز به دلیل استرس دچار رفلاکس می شوند باید برای کنترل استرس خود تلاش کنند.