کمپین موتورسوارخوب؛ موتور برای خلاف کردن ساخته شده!

يك نكته از هزاران

بي‌شك موتوسواري و موتورسواران به معضلي جدي و بزرگ در شهرهاي ما بدل شده است؛ هم از نظر قانون‌گريزي و هم از نظرآلوده كردن هواي كلان شهرها.


بي‌شك موتوسواري و موتورسواران به معضلي جدي و بزرگ در شهرهاي ما بدل شده است؛ هم از نظر قانون‌گريزي و هم از نظرآلوده كردن هواي كلان شهرها.
قانون‌گريزي موتورسواران بر تمامي شهروندان، چه پياده و چه سواره، واضح و مبرهن است: در قاموس موتورسواران خط ويژه، چراغ قرمز، پياده‌رو و كوچه و پارك و بوستان و ... و خيابان يك‌طرفه و ورود ممنوع هيچ تعريفي ندارد. اينان شهر را با همه مناطق عبوري و غيرعبوري‌اش، ملك مطلق خويش مي‌دانند و توجهي به هيچ قانون نوشته و نانوشته‌اي نمي‌كنند و همين مسئله البته در اغلب موارد موجب خسارات جاني و مالي فراواني براي خود اين افراد شده است؛ اغلب تصادف‌هاي شهري و مرگ و مصدوميت حاصل از اين تصادفات توسط موتورسواران اتفاق مي‌افتد.
براي آشناكردن موتورسواراني -كه اصولا معتقدند موتور براي خلاف كردن ساخته شده است!- با قوانين راهنمايي و رانندگي و رعايت اين قوانين، معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری کمپین «موتورسوارخوب» را راه‌اندازي كرده است با هدف هویت و آگاهی‌بخشی، و هدايت رفتار موتورسواران به سمت تغییررفتار حمل و نقلی. به گفته اين معاونت براي حل مشكلات ريز و درشت، و قديمي و جديد كلان‌شهرهايي مانند تهران، «تغییر رفتار شهروندی» در همه ابعاد شهرنشيني لازم است. اما اين روزها موتورسواران به تنهايي معضلي بزرگ براي شهر و شهروندانش شده است. چراكه گاهي اين گروه از شهروندان و گروه‌هايي از اين دست، هويت خود را جدا از اجتماع پنداشته و وقانين اجتماعي را رعايت نمي‌كنند؛ در حالي‌كه در جامعه‌اي كه گروهي از انسان‌ها دور هم گردآمده و قوانيني براي احترام به حقوق شهروندي گذاشته‌اند؛ طبعا همه‌چيز اجتماعي است و فرد نمي‌تواند هويت و رفتارش را از اين اجتماعي بودن، منفك و مستثني كند. موتورسواران مدت‌هاست، دچار اين جدايي و انفكاك شده‌اند و لازم است در اين مورد تدابير ويژه‌اي براي حفظ امنيت جاني و مالي شهروندان انديشيده شود.
آن‌چنان كه معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تاكيد كرده است:«مسئله اصلی شاید تعداد زیاد موتورسیکلت‎ها نیست، بلکه رفتارهای آسیب‌زا و پرخطری است که از سوی موتورسواران در وهله نخست برای خودشان و خانواده‌شان و در وهله دوم برای سایر شهروندان سرمی‌زند.»
و طبعا در طي اين كمپين بايد به علت‌هاي موثر بر روند رفتارهاي قانون‌گريز موتورسواران نيز پرداخت؛ علت‌هايي شامل خصوصیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی این گروه، آسیب‌شناسی دلایل ناهنجاری‌های ترافیکی بین موتورسواران و ... . نهايت اين‌كه كمپين موتورسوارخوب بايد بتواند حال تردد وسائل نقليه عمومي و شخصي و راكبان و سرنشينان اين خودروها را خوب كند و از بارعصبي كلنجار رفتن دائمي با موتورسواران كم كند يا به‌كلي آن‌را از بين ببرد.