نيمه كاره‌ها تهران را تهديد مي‌كنند!

يكي از بهترين پناهگاه‌ها براي گذران شب وروز، گرما و سرما و مصرف انواع مواد مخدر، همين ساختمان‌هايي هستند كه ساخت‌وساز آن‌ها نيمه‌كاره مانده و مالكان‌شان آن‌ها را به حال خود رها كرده‌اند.



يكي از بهترين پناهگاه‌ها براي گذران شب وروز، گرما و سرما و مصرف انواع مواد مخدر، همين ساختمان‌هايي هستند كه ساخت‌وساز آن‌ها نيمه‌كاره مانده و مالكان‌شان آن‌ها را به حال خود رها كرده‌اند.
اين سازه‌هاي نيمه‌كاره بي دروپيكر در برخي محلات به‌خصوص، تبديل شده‌اند به پاتوق افراد بي‌خانماني كه البته معتاد به انواع مواد مخدر هم هستند. در واقع تنها قضاوتي كه در مورد اين ساختمان هاي نيمه‌كاره مي‌توان داشت اين است كه تبديل شده‌اند به اماكن جرم‌خيزشهر؛ مكان‌هايي كه به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:
« قوانین موجود اجازه مداخله به شهرداری را نمی‌دهد.»
گران شدن مصالح و نرخ كارگر در دوسه سال اخير، برخي مالكان را فعلا از تمام كردن ساخت‌وساز ساختمان هاي خود منصرف كرده است. اين ساختمان‌ها، به دليل ناتمام ماندن و عدم رعايت برخي استحكامات در آن‌ها براي عابرين مشكلات جاني مختلفي را به وجود مي‌آورند؛ چرا كه در طول چندسال با توجه به شرايط جوي، ايمني و استحكام خود را از دست مي‌دهند و امكان ريزش آن‌ها وجود دارد. هم‌چنان كه همين حوادث در برخي مواقع موجب شده برخي عابران در اثر سقوط اجسام، يا مجروح شوند يا حتي جان خود را از دست بدهند.
سازمان آتش‌نشاني هم در مورد اين ساختمان‌هاي نيمه تمام گله‌مند است چرا كه معتادان و خيابان خواب‌ها در اين ساختمان‌ها اتراق كرده و براي موارد مختلف آتش روشن مي‌كنند و ممكن است اين آتش‌افروزي با كارتن و چوب براي خود آنان يا ساختمان‌هاي مجاور مشكل‌آفرين باشد. يا داربست‌ها و ستون‌ها استحكام خود را از دست بدهند كه در اين‌صورت براي افرادي كه اين مكان‌ها را پاتوق كرده‌اند مي‌تواند خطرات جاني شديدي داشته باشد.
 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران مي‌گويد:«هرچند وقت شاهد حوادثی در ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای هستیم که قرار است پس از اتمام ساخت به مجتمع تجاری، کارگاه، منزل مسکونی و... تبدیل شوند. این نوع از حادثه‌ها از حادثه‌های پرتکراری هستند که بسیار شاهد آن بودیم، همین موضوع به ما یادآوری می‌کند که باید به ایمنی این دسته از سازه‌های در دست ساخت توجه کنیم.»