تهراني‌ها و معضل تنفس سنگين ومضر

تهران، شهري است كه هواي آن در اغلب روزهاي سال، به‌ويژه در فصول سرد، آلوده است. اين مسئله بازمي‌گردد به تردد بيش از حد و ظرفيت خودروها درخيابان‌هاي اين شهر، فرسوده بودن اغلب خودروها، به‌ويژه در ناوگان حمل‌ونقل‌عمومي و موتورسيكلت‌ها و البته اضافه شدن معضل سوخت نيروگاه‌هاي توليد برق، كارخانه‌هاي توليد سيمان و ... كه از گاز به مازوت تبديل شده‌اند.


آذر فخري
تهران، شهري است كه هواي آن در اغلب روزهاي سال، به‌ويژه در فصول سرد، آلوده است. اين مسئله بازمي‌گردد به تردد بيش از حد و ظرفيت خودروها درخيابان‌هاي اين شهر، فرسوده بودن اغلب خودروها، به‌ويژه در ناوگان حمل‌ونقل‌عمومي  و موتورسيكلت‌ها و البته اضافه شدن معضل سوخت نيروگاه‌هاي توليد برق، كارخانه‌هاي توليد سيمان و ... كه از گاز به مازوت تبديل شده‌اند. تمام اين عوامل و عوامل پيدا و پنهان ديگر، موجب مي‌شود كه آلودگي هواي تهران، شكل و شرايط خاصي داشته باشد؛ اين شرايط خاص، يعني وجود انواع فلزات سنگين و مضر در هوايي كه شهروندان تهراني هر روز و ساعت و لحظه، تنفس مي‎كنند. بر اساس این پژوهش، در هر دو ایستگاه نمونه‌برداری شرق و
غرب تهران، بالاترین غلظت در تمام نمونه‌های PM4 مربوط به آلومینیوم و آهن بود. بعد از آلومینیوم و آهن غلظت‌های بالای دیگر به‌طورعمده به روي، سرب و مس مربوط می‌شود. پایین‌ترین غلظت مربوط به كادميوم بود.
مقایسه غلظت عنصرهای روي،كُرم، نيكل و قلع که بیشتر ناشی از وسایل نقلیه است، در نمونه‌های PM4 بین دو ایستگاه نمونه‌برداری
 شرق و غرب تهران نشان داده که میانگین غلظت اين عناصر مضردر PM4 شرق به‌طور معنی‌داري زياد است.
فلزات سنگین گروهی از آلاینده‌های خطرناک‌اند که تاثیرات زیان‌بار آن‌ها بر سلامتی انسان به اثبات رسیده است. مواجهه با این آلاینده‌ها می‌تواند موجب مسمومیت‌های حاد و مزمن و بیماری‌های بسیاری مانند اختلالات عصبی، فقر موادغذایی، برهم خوردن تعادل هورمونی، چاقی، سقط جنین، اختلالات تنفسی و قلبی و ... شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی
وزارت علوم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، ذرات معلق از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا در شهر تهران بوده که بر اساس مطالعات بیماری‌های همه‌گیر، برای سلامتی انسان بسیار مخاطره‌آمیز است. ذرات معلق ریز یا قابل استنشاق احتمال بالای نفوذ به قسمت تحتانی دستگاه تنفسی را داشته و در برونش‌ها و کیسه‌های هوایی می‌توانند باقی بمانند.