حال توزيع روغن در بسياري ازمناطق كشور بد است!

روغن خوراكي و نباتي، مشكل تازه‌ي امروز نيست، اين مشكل از آبان‌ماه امسال و با همين شدت، آغاز شد. همان روزها كه مردم به همين شكل امروز درگير كمبود روغن بودند، وزير صمت از عرضه این کالا به همراه اقلام اساسی دیگر در بازار خبر داده و گفته بود: هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. اما همان زمان برخی از عمده فروش‌ها از توزیع نشدن روغن در بازار، انتقاد داشتند و می‌گفتند: دولت باید این کالا را به‌وفور به بازار عرضه کند تا عرضه و تقاضا متعادل شود. اين مسئله البته همان زمان، براي مدتي فروكش كرد؛ با توزيع روغنِ گران‌تر شده و شرط فروش آن به همراه رب و تن ماهي در برخي از فروشگاه‌ها! دراين مورد حتي خود فروشندگان نيز شاكي بوده و مي‌گفتند خرید کالا‌های دیگر در کنار روغن، برای فروشنده به‌صرفه نیست چرا که ممکن است آن کالا خریدار نداشته باشد و روی دست فروشنده باقی بماند!


روغن خوراكي و نباتي، مشكل تازه‌ي امروز نيست، اين مشكل از آبان‌ماه امسال و با همين شدت، آغاز شد. همان روزها كه مردم به همين شكل امروز درگير كمبود روغن بودند، وزير صمت از عرضه این کالا به همراه اقلام اساسی دیگر در بازار خبر داده و گفته بود: هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. اما همان زمان برخی از عمده فروش‌ها از توزیع نشدن روغن در بازار، انتقاد داشتند و می‌گفتند: دولت باید این کالا را به‌وفور به بازار عرضه کند تا عرضه و تقاضا متعادل شود. اين مسئله البته همان زمان، براي مدتي فروكش كرد؛ با توزيع  روغنِ گران‌تر شده  و شرط فروش آن به همراه رب و تن ماهي در برخي از فروشگاه‌ها! دراين مورد حتي خود فروشندگان نيز شاكي بوده و مي‌گفتند خرید کالا‌های دیگر در کنار روغن، برای فروشنده به‌صرفه نیست چرا که ممکن است آن کالا خریدار نداشته باشد و روی دست فروشنده باقی بماند!
در دوسه هفته اخير نيز دوباره مردم درگير كمبود روغن خوراكي هستند و اين كالا در اغلب فروشگاه‌هاي مختلف، غايب است و برخي توزيع‌كنندگان هر از گاهي با عرضه محدود آن در برخي فروشگاه‌ها، موجب هجوم و صف بستن و گاهي زدوخورد مردم مي‌شوند. دخالت دلالان و اسطه‌هاي سوداگر در اين امر، ماجراي كمبود روغن را به داستاني اسفبار تبديل كرده است.
در بسیاری از مناطق کشور روغن نباتی کمیاب شده و وضعیت توزیع آن بسیار نامناسب است. برخي خانواده‌ها، مدتي است كه نمي‌توانند اين كالا را تهيه كنند. بسياري از مردم نيز با توجه به وضعيت اقتصادي نابسامان خود، نمي‌توانند عمده خريد كرده و اين مايحتاج ضروري در سبد معيشتي را در خانه و براي روز مبادا انبار كنند و چنين است كه اكنون كار روغن نباتي، به صف و هجوم كشيده است.  شايد تكرار اين كمبود و اهمال در توزيع نامناسب آن توسط سوداگران، بازهم داستان تكراري «اول كمبود، بعد گراني» است، چرا كه هر بار كالاهايي ناياب مي‌شود، بعد از مدتي با گران‌تر شدن قيمتش، به‌وفور در بازار يافت مي‌شود. همان اتفاقي كه در آبان‎ماه امسال در رابطه با كمبود روغن رخ داد.