میز خبر

۰

صادرات ۲۲۱.۵ هزار تنی شرکت‌های بزرگ فولادی در فروردین ۹۹
حجم صادرات شرکت‌های بزرگ فولاد ساز کشور در نخستین ماه امسال( فروردین) به رقم ۲۲۱ هزار و ۵۹۲ تن رسید که بیش از ۴۶ درصد آن سهم فولاد خوزستان است.
خبرنگار  ایرنا  برپایه جداول آماری عملکرد شرکت‌های ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، هرمزگان، فولاد کاوه جنوب و بناب پیرامون مقایسه عملکرد صادرات فروردین امسال نسبت به سال گذشته افت
 ۴۹ درصدی را خاطرنشان ساخته است.
براساس ارزیابی عملکرد شرکت‌های یاد شده در نخستین ماه سال ۹۹، بیشترین رشد صادرات با ۶۰ درصد، مربوط به صدور بیلت توسط فولاد کاوه جنوب به میزان ۴۰ هزار تن است.
همچنین بالاترین میزان کاهش صادرات در فروردین امسال مربوط به فولاد مبارکه با رقم هشت هزار و ۴۲۲ تن است که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۸ افت ۸۵ درصدی دارد.
فولاد خوزستان هم در نخستین ماه امسال با رقم ۱۰۲ هزار و ۳۷۳ تن صادرات با وجود کاهش ۶۰ درصدی نسبت به ماه مشابه پارسال، اما بیش از ۴۶ درصد از مجموع صادرات را به خود اختصاص داد.
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار صادرات فولاد در سال گذشته را در اردیبهشت ماه جاری در مصاحبه ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در محل این وزارتخانه بیش از ۹ میلیون تن اعلام کرد، اما انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در نامه ای که در ارتباط با شرایط صادرات خطاب به وزیر صنعت پیشین نوشت، رقم ۱۱ میلیون تن را ذکر کرد.
انتظار می رود در افق ۱۴۰۴ میزان صادرات فولاد کشور به رقم
 ۱۴ میلیون تن برسد که هفت میلیون تن آن به صدور شمش اختصاص دارد و بقیه مربوط به تولیدات فولادی است.

عقبگرد ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار
 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران چهارشنبه با افت حدود ۲۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به دیروز به رقم هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان فروخته شد.به گزارش ایرنا،  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ساعت ۱۳ امروز ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون تومان تعیین قیمت شد.
هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۸۷ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز  ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.
قیمت اونس طلا امروز حدود دو دلار پایین آمد و به یک هزار و ۷۰۳  دلار رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد بیشتر آن در هفته‌های آتی است.
عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین چشم انداز رشد بهای اونس در بازارهای جهانی است.

در دوره بلند مدت ۵۱ ساله؛
میزان بارش‌های کشور ۳۳درصد رشد کرد
میزان بارش‌های کشور درسال آبی جاری(ابتدای مهرماه۹۸) تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مقایسه با میانگین یازده ساله اخیربا بارش  ۲۱۲.۹ میلیمتر، هم براساس گزارش تازه دفتر مطالعات پایه منابع شرکت مدیریت منابع آب ایران رشد ۴۲ درصدی دارد.
به گزارش ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور درسال آبی جاری اما نسبت به دوره مشابه سال آبی پارسال(ابتدای مهرماه۹۷ تا پایان شهریور۹۸) تا  ۲۳ اردیبهشت ماه همان سال رشد منفی دارد به این معنا که امسال از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ اردیبهشت ۳۰۲.۸ میلیمتر بارش رخ داده درحالی میزان آن در سال گذشته ۳۲۱.۸ میلیمتر بوده است.
کشورمان دارای ۶ حوضه اصلی آبریز شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم است که امسال وضعیت بارش‌ها درسه حوضه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه پارسال رشد منفی دارد.
میزان بارش‌های حوضه آبریز دریای خزر درسال آبی جاری(مهرماه ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت) ۴۱۷.۸ میلیمتر است اما پارسال و در همین بازه زمانی ۴۹۵.۱ میلیمتر بارش داشته است.
حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم وضعیتی مشابه دارد به گونه‌ای که از ابتدای مهرماه ۹۸ تا بیست و سوم اردیبهشت ۴۴۰.۲ میلیمتر بارندگی را تجربه کرده درحالی که در مدت مشابه پارسال ۵۲۶.۴ میلیمتر بارش را به ثبت رسانده است.
وضعیت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری و تا ۲۳اردیبهشت ۳۳۹.۹ میلیمتر و درمدت مشابه پارسال ۴۷۱.۴ میلیمتر بوده که کاهش محسوس را دارد.
روند بارش‌ها درسه حوضه آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم اماروند مثبتی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد و در این میان وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق از همه بهتر است.