وضعیت تهران کاملا بحرانی است

زالی عنوان کرد؛

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به وضعیت بحرانی تهران، گفت: تعطیلی یک هفته‌ای از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد.

وضعیت تهران کاملا بحرانی است

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به وضعیت بحرانی تهران، گفت: تعطیلی یک هفته‌ای از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد.
به گزارش  مهر، علیرضا زالی، با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما، در خصوص درگیری اندام‌های مختلف بدن بر اثر آلودگی به ویروس کووید ۱۹، اظهار کرد: بر اساس مطالعات، بیماری کرونا از زمان ظهور تاکنون از لحاظ علائم بالینی، بافت‌های متکثرتر و متعددتری از بدن را نسبت به سایر ویروس‌ها درگیر می‌کند.
وی ادامه داد: برای اینکه این ویروس بتواند اثر بیماری‌زایی خود را در بدن بیمار اعمال کند باید قبل از اینکه وارد سلول شود، اتصالی با سطح سلول میزبان برقرار کند. برای برقراری این اتصال، گیرنده‌های روی سطح سلول میزبان با عنوان ACE۲ نقش اصلی را بر عهده دارند. بنابراین تمام بافت‌های بدن انسان که در جداره و غشای سلول‌هایشان این گیرنده را داشته باشند می‌توانند میزبان سلولی این ویروس باشند.
به گفته زالی، بافت ریه مملو از گیرنده‌های ACE۲ است. به همین دلیل ریه یکی از مهمترین اندام‌های درگیر به شمار می‌رود.
زالی ادامه داد: البته یکی از علل شایع گرفتاری سلول‌های مغزو اعصاب در بیماری کرونا لخته شدن عروق به دلیل التهاب زیاد است و این لخته ممکن است در ریه، دستگاه گوارش و کلیه شکل بگیرد یا در مغز ایجاد و منجر به بروز سکته مغزی شود.
وی ادامه داد: مطالعات در کشور نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از بیمارانی که به مراکز درمانی تهران مراجعه کرده‌اند، از سردردی شکایت می‌کردند که با تست مثبت کرونا همزمان شده بود. همچنین بین
۱۲ تا ۱۵ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان تهران با سرگیجه دست به گریبان بودند و حدود ۵ درصد از مراجعین دچار سکته مغزی شده بودند. این اعداد تقریباً با آمار جهانی نیز مطابقت دارد.
وی در خصوص عوارض استفاده از ماسک بر میزان اکسیژن رسانی خون مغز، بیان کرد: پژوهش‌های بسیاری با این موضوع در دنیا صورت گرفت. به طور بالقوه می‌توان این تئوری را مطرح کرد که استفاده از ماسک ممکن است سطح اکسیژن خون مغز را کاهش دهد، اما به تایید قطعی نرسیده است.
وی اظهار کرد: نکته بسیار مهم دیگر این است که نباید نسبت به بروز اختلالات ذهنی، تمرکز، هوشیاری و خلقی ناگهانی در افراد مسن با بیماری زمینه‌ای در دوران اپیدمی کرونا بی توجه بود.
زالی با اشاره به اینکه برای تحلیل علت وخامت اوضاع بیماری در کشور باید شرایط محیطی بررسی شود، گفت: شهر و استان تهران در یک وضعیت کاملاً بحرانی به سر می‌برد. تعداد مرگ و میر، ابتلا و بستری به شدت افزایش یافته و در کمتر از ۱۰ روز عدد میزان فوتی، ابتلا و بستری در تهران با آمار سه تا ۴ هفته‌ای در پیک دوم برابری می‌کند.
وی ادامه داد: از طرفی مطالعات نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی میان میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ابتلا به کرونا وجود دارد.