عدم استفاده از لبنیات و مشکل کمبود کلسیم و ویتامین D

یکی دیگر از مهم‌ترین موادغذایی که مدتی است به دلیل گران شدن پیاپی آن از سفره مردم و برنامه غذایی آنان در حال حذف شدن است، لبنیات است؛ شیر، ماست، دوغ، پنیر و کره... موادی که دارای کلسیم و ویتامین D لازم برای بدن هستند، اما اکنون و به گفته کارشناسان، میزان این مواد در بدن بخشی از جمعیت کشور ما بسیار کم است و طبق گزارش‌ها اغلب فوتی‌های کووید۱۹، مشکل کمبود ویتامین D۳ لازم برای بدن داشته‎اند. بنابراین توجه به این نکته مهم است که سوءتغذیه تنها یک بعد و یک نتیجه ندارد و حذف هر نوع موادغذایی مورد نیاز بدن، می تواند برای افراد جامعه مشکلاتی گاه جبران ناپذیر ایجاد کند.

عدم استفاده از لبنیات و مشکل کمبود کلسیم  و ویتامین D



یکی دیگر از مهم‌ترین موادغذایی که مدتی است به دلیل گران شدن پیاپی آن از سفره مردم و برنامه غذایی آنان در حال حذف شدن است، لبنیات است؛ شیر، ماست، دوغ، پنیر و کره... موادی که دارای کلسیم و ویتامین D لازم برای بدن هستند، اما اکنون و به گفته کارشناسان، میزان این مواد در بدن بخشی از جمعیت کشور ما بسیار کم است و طبق گزارش‌ها اغلب فوتی‌های کووید19، مشکل کمبود ویتامین D3 لازم برای بدن داشته‎اند. بنابراین توجه به این نکته مهم است که سوءتغذیه تنها یک بعد و یک نتیجه ندارد و حذف هر نوع موادغذایی مورد نیاز بدن، می تواند برای افراد جامعه مشکلاتی گاه جبران ناپذیر ایجاد کند.
به گفته یک کارشناس پزشکی و استاد دانشگاه:« متاسفانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران به اندازه کافی کلسیم و ویتامین دی مصرف نمی‌کنند که اگر شیرهای حاوی ویتامین دی دریافت شود می‌تواند به تامین ویتامین دی و کلسیم بدن بسیار کمک کند.»
اما مسئله در مورد عدم استفاده از لبنیات تنها به گران بودن این مواد برنمی‎گردد؛ بلکه مدتی است خبرهایی در مورد استفاده از روغن پالم و نشاسته فراوان در لبنیات به گوش می‌رسد که حتی اگر صرفا شایعه باشند، اما به هرحال موجب سلب اعتماد مردم شده‎اند و یکی از دلایل عدم اقبلا مردم نسبت به استفاده از لبنیات همین مورد است و البته برخی از مردم ترجیح می‎دهند لبنیات مورد نیاز خود را از فروشنده‎های فله‎ای بخرند و از تهیه لبینات پاستوریزه خودداری می‎کنند. گرچه همان لبنیات فله‎ای هم البته دور از مناقشات بهداشتی و تقلب نیست.
بهترین شیوه برای جلب اعتماد مردم را خود کارخانه‎های تولید کننده لبنیات پاستوریزه باید بیابند و کشف کنند که چگونه می‎توان دوباره اعتماد مردم را هم با نرخ و هم با کبفبت مناسب به مردم
 بازگرداند.