سياست هاي ناباروري و بي توجهي به پيشگيري

طي سال هاي اخير تاكيد و تمركز بسياري(حداقل درظاهر) بر مسئله فرزندآوري و افزايش جمعيت صورت گرفته است. سياست هايي كه متأسفانه به صورت جزيره اي اعمال مي شود و هر نهادي بسته به سليقه و نگرش مديرانش در اين حوزه اقدام مي نمايند. درحالي كه مسئله اي به اين مهمي مي بايست در اولويت برنامه هاي ملي كشور قرار گيرد.

سياست هاي ناباروري و بي توجهي به پيشگيري

طي سال هاي اخير تاكيد و تمركز بسياري(حداقل درظاهر) بر مسئله فرزندآوري و افزايش جمعيت صورت گرفته است. سياست هايي كه متأسفانه به صورت جزيره اي اعمال مي شود و هر نهادي بسته به سليقه و نگرش مديرانش در اين حوزه اقدام مي نمايند. درحالي كه مسئله اي به اين مهمي مي بايست در اولويت برنامه هاي ملي كشور قرار گيرد.
مسئله ناباروري يكي از عوامل و موانع اين سياست افزايش جمعيت است. بنارآمارهاي موجود نرخ ناباروري درايران 20 تا 25 درصد است. به عبارتي از هر 5 زوج ايراني، يك زوج به نابارور است. اين ميزان ناباروري در ايران از ميانگين جهاني كه 10 تا 15 درصد است بيشتر مي باشد و نشانگر معضلاتي است كه در لايه هاي زيرين اين ناباروري نهفته شده است.
طي سال هاي گذشته تمهيدات بسياري براي تسهيل درمان ناباروري براي زوجين درنظر گرفته شده است، اما انصافاً بايد اذعان داشت كه اين تسهيلات به هيچ وجه تأمين كننده نياز زوجين نيست. چرا كه درمان ناباروري در تمام دنيا هزينه هاي سنگين دارد و اغلب داروها و تجهيزات مورد استفاده از آن نيز از خارج وارد مي شود و با توجه به نرخ ارز در ايران، توان زوج هاي ايراني براي تأمين مخارج آن بسيار پائين است و بيمه ها نيز بسياري از اين هزينه ها را پوشش نمي دهند و يا بسيار ناچيز است.
اما اگر يك گام به عقب تر بيائيم و درجايي كه بروز ناباروري در دوران زندگي افراد پيش از ازدواج را رصد كنيم، مي بينيم كه بسياري از اين ناباروري ها به سبب سبك و شرايط زندگي زوجين از بدو تولد تا زمان ازدواج باز مي گردد.
براي نمونه يكي از مهمترين بحث هاي بروز ناباروري در افراد به تغذيه آنها باز مي گردد. خوردن مواد غذايي صنعتي و تراريخته و يا نخوردن محصولات غذايي غني و با كيفيت يكي از اين مسائل مي باشد. امروز خانواده هاي ايراني به سبب مشكلات اقتصادي از بي كيفيت ترين
مواد غذايي غني ، همچون گوشت و مرغ يخي يا برنج هايي مصرف مي كنند صحت و سلامت آنها بعضاً تائيد نشده و از كيفيت بسيار پائين برخوردارند.
مورد ديگر در زندگي در معرض امواج ماكرويو است. بسياري از كارشناسان در مورد اين امواج معتقدند افزايش انواع سرطان ها و اثرگذاري آن بر روي عقيم سازي زنان و مردان مسئله اي است كه پژوهش هاي علمي آن را تائيد مي كنند اما دولت ها زير بار آن نمي روند.
امروز بر روي بام ساختمان هاي شهر شاهد آنتن هاي تقويت امواج هستيم كه براي بهبود كيفيت و سرعت دسترسي ها نصب شده اند و شديدترين امواج را براي اهالي آن منطقه به همراه خواهد داشت. همچنين امروز در تمامي ادارات شاهد نصب دستگاه هاي مركزي سرويس اينترنت و امواج راديويي هستيم كه تمامي كارمندان در آن ساختمان را در معرض امواج قرار مي دهد. ضمن اينكه بايد امواج موج پائين نهادهاي انتظامي و امنيتي را هم اضافه كرد.
سبك زندگي امروزي از جمله موارد ناديده انگاشته شده در بحث بروز ناباروري است. كم خوابي، استفاده بيش از حد از دستگاه هاي الكترونيكي در خانه و بيرون مسئله اي است كه اثرات آن از سوي مراكز تحقيقاتي تائيد شده است. امروز همه ما در منزل از دستگاه هايي همچون واي فاي خانگي، ماكروويو در آشپزخانه و حتي محل كار استفاده مي كنيم و گوشي موبايل را لحظه اي از خود دور نمي كنيم و هنگام صبح در جيب ماست و در شب هنگام خواب بالاي سرمان است.
اين موارد شايد به تنهايي اثربسيار ناچيزي داشته باشند و حتي مورد تائيد هم نباشد، اما وقتي تمام اين موارد و ديگر موارد مشابه دركنار هم قرار مي گيرند مي توانند عامل و يا حداقل تشديد كننده آسيب هايي همچون بروز ناباروري باشند.
اين توصيه به دستگاه ها و متوليان سياست هاي جمعيتي مي شود تا در بحث ناباروري صرفاً بر مسئله درمان تمركز نكنند و در حوزه پيشگيري هم وارد شوند. قطعاً در مرحله پيشگيري هزينه ها كمتر و اثرگذاري ها بسيار بيشتر خواهد بود.