در مرغداري ها چه خبر است؟!

يك نكته از هزاران

واقعا در مرغداري‌هاي كشور چه خبر است؛ يا در حال جوجه‌كُشي هستند يا تخم‌مرغ امحاء مي‌كنند و حالا هم رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران تهديد كرده‌ به زنده به‌گوركردن مرغ‌هاي گوشتي!

 

 واقعا در مرغداري‌هاي كشور چه خبر است؛ يا در حال جوجه‌كُشي هستند يا تخم‌مرغ امحاء مي‌كنند و حالا هم رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران تهديد كرده‌ به زنده به‌گوركردن مرغ‌هاي گوشتي!
داستان اين است كه با تداوم بحران كروناويروس، مردم از خير ديد و بازديد عيد و انجام مراسم مختلف گذشتند، رستوران‌ها و فست‌فودي‌ها هم تعطيل شدند. و گويا همين باعث شد كه نه تنها قيمت مرغ كاهش يابد كه تعداد زيادي هم مرغ زنده روي دست مرغداران باقي ماند كه طبعا نياز به تغذيه و واكسن داشتند. اين مرغ‌ها به‌جاي عرضه به بازار كه موجب ارزان‌ترشدن قيمت مرغ مي‌شد، آن‌قدر ماندند تا وزن‌شان به سه كيلو رسيد، وزني دوبرابر وزن استانداردي كه شرکت پشتیبانی اموردام تعيين كرده كه هر مرغ گوشتي بايد وزني در حدود يك كيلو و 800 گرم داشته باشد. در پی اعتراضات اتحادیه و مرغداران این عدد تا 2200گرم افزایش يافت؛ اما مرغ‌ها هم‌چنان در مرغداری‌ها ماندند و وزن‌شان به بالای 3 کیلوگرم رسید.
حالا اين مرغ‌هاي چاق و چله، كه روي دست مرغداري‌ها مانده‌اند، نه واكسن دارند و نه نهاده و مرغداران مي‌گويند چاره‌اي جز از بين بردن اين مرغ‌ها ندارند. مشكل از جايي آغاز شد كه در اسفندماه 98 ميزان جوجه‌ريزي از 115ميليون به 130ميليون افزايش يافت با اين اميد كه هم عيد نوروز در راه است و هم ماه رمضان و تلاش اين بود كه بازار در اين زمينه تعادل خود را حفظ كند؛ اما برنامه‌ها آن‌چنان كه انتظار مي‌رفت، پيش نرفت.
رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مي‌گويد به ناگهان در اسفندماه 98، ذرت و سویا ناپدید و لاجرم گران شد. در ادامه این افزایش قیمت، مرغداری‌ها با کمبود نهاده روبه‌رو شدند و اکنون حتی ارز هم برای ترخیص نهاده‌هایی که در بنادر مانده، ندارند!
ولي با تمام اين تفاصيل، قيمت مرغ هم‌چنان گران است، چرا كه مرغداران پيش از رسيدن مرغ‌ها به وزن غيراستاندارد آن‌ها را وارد بازار نكردند. اينك با وجود نداشتن مكان براي نگه‌داري، ناچارند مرغ‌هاي سه كيلويي خود را معدوم كنند؛ چون نه نهاده دارند، نه مكان براي ادامه نگهداري دارند و نه دارو  و واكسن.