ورشكستگي در مجموعه بهداشت و درمان كشور!

همين چند ماه قبل از پاندمي كرونا بود كه صداي داروخانه‎ها در مورد كاسته شدن درآمدشان بلند شده بود. يكي از دلايل مهم اين مسئله مراجعه كم بيماران به پزشك به دليل افزايش حق ويزيت بود؛ موردي كه طبعا موجب كم شدن مشتريان داروخانه‌ها هم شده بود. البته در اين ميان برخي از داروخانه‌ها، كم‌كم حجم وسيعي از مكان و فعاليت خود را به فروش انواع لوازم بهداشتي و آرايشي اختصاص داده و تلاش مي‌كردند هرطور شده سرپا بمانند. اما با گران شدن اين نوع اقلام و طبعا حذف موارد غيرضروري و لوكس و طبي و بهداشتي اقلام مذكور، باز هم ضربه‌اي بر پيكره داروخانه‌ها زد؛ در جايي‌كه مردم توان اداره سفره خود را ندارند، طبعا اقبال آنان نسبت به وسايل آرايشي و بهداشتي هم كم خواهد شد، كه شد.



همين چند ماه قبل از پاندمي كرونا بود كه صداي داروخانه‎ها در مورد كاسته شدن درآمدشان بلند شده بود. يكي از دلايل مهم اين مسئله مراجعه كم بيماران به پزشك به دليل افزايش حق ويزيت بود؛ موردي كه طبعا موجب كم شدن مشتريان داروخانه‌ها هم شده بود. البته در اين ميان برخي از داروخانه‌ها، كم‌كم حجم وسيعي از مكان و فعاليت خود را به فروش انواع لوازم بهداشتي و آرايشي اختصاص داده و تلاش مي‌كردند هرطور شده سرپا بمانند. اما با گران شدن اين نوع اقلام و طبعا حذف موارد غيرضروري و لوكس و طبي و بهداشتي اقلام مذكور، باز هم ضربه‌اي بر  پيكره داروخانه‌ها زد؛ در جايي‌كه مردم توان اداره سفره خود را ندارند، طبعا اقبال آنان نسبت به وسايل آرايشي و بهداشتي هم كم خواهد شد، كه شد.  
حالا دبیر انجمن داروسازان تهران مي‎گويد:«در استان تهران بیش از ۵۰ درصد داروخانه‌ها یا درآمدی ندارند و درآمدهای‎شان با هزینه‌های‎شان برابری می‌کند و یا در شرف ورشکستگی هستند.»
اما نكته تاثرانگيز ماجرا اين است كه اين فقط داروخانه‌ها نيستند كه در حال ورشكستگي هستند، بلكه وزير بهداشت هم در مورد وزارت بهداشت گفته است:«حضرت عباسی یک وزارتخانه ورشکسته تحویل گرفتم؛ ماه عسلش گذشته بود؛ زمان طلاق تحویل من شد! من وزارتخانه را با ۲۷ هزار میلیارد کسری تحویل گرفتم.» اين چنين است وضعيت دارو و درمان بهداشت در كشور ما كه درگير انواع معضلات اقتصادي و اپيدمي كروناست. انواع داروها، چه تخصصي و براي بيماران خاص و چه داروهاي معمولي، بسيار گران شده‌اند، بسياري از پزشكان براي ويزيت بيمار، حق ويزيت آزاد مي‌گيرند و توجهي به دفترچه‌هاي بيمه ندارند؛ در عمل از دفترچه بيمه فقط براي دريافت دارو به قيمت تا حدي ارزان‌تر، استفاده مي‌شود. و البته از آن‌جا كه برخي از بيماران براي تجديد دارو ديگر به پزشك مراجعه نمي‌كنند تا حق ويزيت نجومي نپردازند، در بازه‌هاي بعدي داروي خود را با قيمت آزاد تهيه مي‌كنند. و همين هم موجي شده بنا بر گزارش ها، به طور ميانگين روزانه سه پزشك، امتياز مطب خود را باطل كنند.
به همه اين مشكلات اضافه كنيد گران شدن ماسك را در اين روزهاي كرونايي؛ ماسك‎هايي كه از سه لايه به دو لايه نزول كرده و قيمت آن‎ها دو تا سه برابرافزايش يافته است!  
در مورد دليل گران شدن ماسك‎ها در داروخانه‎ها هم دبیر انجمن داروسازان تهران مي‎گويد:«اگر می‌بینید که امروز داروخانه‌ای ماسک را با قیمت ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان می‌فروشد، تقصیر داروخانه نیست. داروخانه ماسک را گران‌تر می‌خرد و با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد مجاز، ماسک را عرضه می‌کند.»
به نظر مي‎رسد در مورد بهداشت، درمان و دارو و ماسك، كلا مشكلات موجود تقصير هيچ‎كس نيست؛ سهم ما از اين وزارتخانه‎ و متعلقاتش به گفته وزير بهداشت مصداق پايان دردناكي به نام طلاق است!