آغاز پروژه‌های آبرسانی و راه‌سازی برای عشایر قزوینی

آغاز پروژه‌های آبرسانی و راه‌سازی برای عشایر قزوینی

 


مدیر اداره امور عشایر استان قزوین گفت: در سفر رئیس‌جمهور به قزوین، ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای خدمات‌رسانی به عشایر قزوینی اختصاص‌ یافته است و در همین راستا پروژه آبرسانی و راه‌سازی برای این اقشار آغاز شده است.
سعید ابیت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان قزوین بالغ‌بر
۲۴۰۰ نفر قشر عشایر دارد که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی استان دارند. در سال جاری نیز ارائه خدمات به این اقشار به‌صورت ویژه در نظر گرفته‌شده است که مهم‌ترین آن تخصیص  اعتبار ۵۲ میلیارد ریالی از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان است.
وی بابیان اینکه تخصیص بخشی از این اعتبار، محقق شده است، افزود: پروژه‌های آبیاری و جاده‌سازی برای عشایر در استان قزوین آغاز شده است. از مجموع اعتبار دریافتی بالغ‌بر ۱۷۰ میلیون تومان در آب‌رسانی شامل ساخت مخزن نگهداری و همچنین انتقال آب از لوله هزینه شده است.
ابیت ادامه داد: در کنار تأمین آب شرب بهداشتی و سالم پایدار، بهسازی راه‌ها، ارائه تسهیلات در حوزه دام‌پروری و آموزش در زمینه صنایع‌دستی و ایجاد مناطق گردشگری عشایری در دستور کار قرارگرفته است.
مدیر اداره امور عشایر استان قزوین بیان کرد: بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و گذرگاه عشایری در سطح استان وجود دارد که  هشت کیلومتر راه مورداستفاده آنان طی نیمه نخست سال جاری بااعتباری بالغ‌بر ۷۵۰ میلیون تومان مورد بهسازی قرار گرفت. این بهسازی شامل ایل راه و گذرگاه‌های عشایری در نقاط مختلف شهرستان قزوین همچون طارم سفلی، الموت غربی و شرقی و کوهین می‌شود.
ابیت با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۱۱۵ پنل خورشیدی به عشایر استان قزوین اهدا شد، افزود: سرعت و تعداد خدمات‌دهی به این قشر زحمت‌کش در سال جاری افزایش پیدا کرده است.
این مسئول اظهار کرد: در راستای تأمین خدمات رفاهی عشایر استان، ۱۲۰ پنل خورشیدی و ۶ آبگرمکن خورشیدی طی نیمه نخست سال تهیه و اهدا شده است؛ که برای تهیه پنل‌های خورشیدی بالغ‌بر ۶۵۰ میلیون تومان و برای آبگرمکن خورشیدی بالغ‌بر ۸۰ میلیون تومان اعتبار صرف شده است.
وی ادامه داد: ارتقای سطح کیفی زندگی عشایری و جلوگیری از مهاجرت و شهرنشینی از اولویت‌های جدی دولت سیزدهم است. خدمت‌رسانی به عشایر زمینه‌ساز بسیاری از پیشرفت‌ها برای این قشر است. به‌عنوان‌مثال با اهدای پنل‌های خورشیدی امکان روشنایی محیط زندگی خود با چراغ و همچنین شارژ تلفن‌های همراه میسر می‌شود.