تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه پتروشیمی تا ۱۴۰۰

معاون وزیر نفت خبرداد:

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه کشور در صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی خبر داد.

تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه پتروشیمی تا ۱۴۰۰

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه کشور در صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی خبر داد.
به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی با اشاره به بهره‌برداری از ۲۷ طرح باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ظرفیت صنعت از ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید که براساس تعهد برنامه ششم توسعه کشور باید به این رقم می‌رسید.
محمدی با اشاره به اینکه ویروس کرونا اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است، ادامه داد: براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ حدود ۳ درصد کاهش خواهد یافت.
وی به نقش تأثیرگذار صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی اشاره و تصریح کرد: این صنعت رتبه نخست تأمین منابع ارزی کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته شاهد کاهش تولید برخی محصولات پتروشیمی بوده‌ایم، اظهار کرد: بیشترین آسیب را از شرایط محیطی محصولات بالای زنجیره دیده‌اند، بنابراین لازم است توسعه صنعت پتروشیمی کشور به سمت تکمیل زنجیره باشد تا مصون از این شرایط باشیم.
محمدی با اشاره به اینکه نقشه توسعه صنعت پتروشیمی ایران باید متناسب با تحولات جهانی تغییر یابد، افزود: لازم است از وضع توسعه یک محصول و یک خوراک به سمت توسعه یک خوراک و تولید چند محصول حرکت کنیم تا ضمن ایجاد توسعه پایدار، تاب‌آوری صنعت را افزایش دهیم و در دنیا مقداری از برخی عدم قطعیت‌ها مصون شویم، بنابراین مهم‌ترین راهکار برای صنعت پتروشیمی کشور، توسعه هوشمندانه است که این موضوع نیز در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد.
 تداوم روند صادرات محصولات پتروشیمی
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در حوزه صادرات سعی می‌شود کمتر در مجامع عمومی به آن پرداخته شود، گفت: خوشبختانه صادرات محصولات پتروشیمی باوجود همه مشکلات در حال انجام است.
وی با تأکید بر تولید پایدار محصولات پتروشیمی تصریح کرد: تنها نوسان‌هایی در ابتدای سال ۹۹ ناشی از شیوع ویروس کرونا وجود داشت که به مرور شرایط پایدار شد، به‌طوری که در اردیبهشت‌ماه امسال معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به دوره زمانی پارسال ۱۱ درصد افزایش یافته است.
محمدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پارسال ۳۵ میلیون تن خوراک معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز از صنایع نفت و گاز دریافت کرده است، ادامه داد: مقدار مصرف این صنعت از منابع نفت و گاز کشور با افزایش طرح‌های توسعه در سال ۱۴۰۰ معادل روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌شود که نشان‌دهنده انجام واقعی فرآیند گذر از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی کشور است.