نگذاریم خوزستان در تب تابستان بسوزد!

نه فقط کشور ما، بلکه تقریبا تمام کشورهای جهان مدتی است با پدیده «گرمایش جهانی» مواجه هستند و دمای هوا بین یک تا سه درجه بیش از حد معمول افزایش یافته است. طی ۱۰۰ سال گذشته، کره زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰.۷۴ درجه گرم‌تر شده و موجب نگرانی دانشمندان شده ‌است.برخی از دانشمندان معتقدند دهه‌های پایانی قرن بیستم و آغازین قرن بیست‌ویکم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌اند.سرپرست گروه پژوهشی تغییر اقلیم مرکز ملی اقلیم‌شناسی نیز از مدل‌سازی تغییر اقلیم کشور خبر داده و گفته:«براساس داده‌های به‌دست آمده از این مطالعات دمای هوای کشور، تا ۹۰ سال آینده میزان بارش کاهش و میزان دما افزایش می‌‌یابد ضمن آن‌که سفره‌های آب زیرزمینی نیز از بین می‌روند.»

نگذاریم خوزستان در تب تابستان بسوزد!

نه فقط کشور ما، بلکه تقریبا تمام کشورهای جهان مدتی است با پدیده «گرمایش جهانی» مواجه هستند و دمای هوا بین یک تا سه درجه بیش از حد معمول افزایش یافته است. طی ۱۰۰ سال گذشته، کره زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰.۷۴ درجه گرم‌تر شده و موجب نگرانی دانشمندان شده ‌است.برخی از دانشمندان معتقدند دهه‌های پایانی قرن بیستم و آغازین قرن بیست‌ویکم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌اند.سرپرست گروه پژوهشی تغییر اقلیم مرکز ملی اقلیم‌شناسی نیز از مدل‌سازی تغییر اقلیم کشور خبر داده و گفته:«براساس داده‌های به‌دست آمده از این مطالعات دمای هوای کشور، تا 90 سال آینده میزان بارش کاهش و میزان دما افزایش می‌‌یابد ضمن آن‌که سفره‌های آب زیرزمینی نیز از بین می‌روند.»
چنین است که ما نیزامسال گرمای بهار و تابستان بسیار گرمی داریم؛ گرمایی که  به گفته کارشناسان هواشناسی در 50 سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. این گرمای بی‌سابقه در استان‌هایی که در مناطق گرمسیر کشور قرار دارند، نمود بیشتری دارد؛ آن‌هم در حالی‌که کشورهم با کم‌آبی مواجه است و احتمال جیره‌بندی آن می‌رود و هم احتمال قطعی برق تقریبا در همه استان‌های کشور وجود دارد .
امادراین میان، خوزستان طبق معمول معضلات خاص خود را دارد؛ دمای استان خوزستان در سایه 54 و در آفتاب 67 درجه است!دو دلیل عمده برای این افزایش دما وجود دارد؛ دلیل نخست پدیده دینامیکی در هواشناسی، به نام پر فشار جنب حاره‌ای است که با تقویت و استقرار زودهنگام باعث روند افزایش دما در بسیاری از نقاط کشور و از جمله استان خوزستان شده. دلیل دوم کمبود بارش‌ها در این استان است؛ استان خوزستان از نظر کمبود بارش در کشور، رتبه اول را دارد.
به دلیل افزایش دمای، مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام کرده ادارات چهار شهرستان شوش، کرخه، هویزه و دشت آزادگان تعطیل شده‌اند.
تعطیلی ادارات، احتمالا برای جلوگیری از مصرف برق وطبعا جلوگیری از قطع‌شدن آن در بخش مصارف خانگی است؛ در شهرهای خوزستان، در طول روز، و از شدت گرما کسی نمی‌تواند از خانه خارج شود و این گرما تنها با استفاده از وسایل سرمایشی قابل تحمل  است.