واکسیناسیون عمومی ۵۰ میلیونی و امید به بازگشایی مدارس

در حالی‌که خبرهای تازه‌ای در رابطه با تولید انبوه واکسن داخلی به گوش می‌رسد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اعلام کرده است که:«طبق وعده‌ای که شرکت‌های داخلی تولید واکسن کرونا داده‌اند تا پایان شهریور ۵۰ میلیون نفر در کشور واکسینه می‌شوند.»


در حالی‌که خبرهای تازه‌ای در رابطه با تولید انبوه واکسن داخلی به گوش می‌رسد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اعلام کرده است که:«طبق وعده‌ای که شرکت‌های داخلی تولید واکسن کرونا داده‌اند تا پایان شهریور ۵۰ میلیون نفر در کشور واکسینه می‌شوند.»
از سوی دیگر احتمالا با اتکا و امیدواری به این وعده، وزیر آموزش‌وپرورش از آغاز واکسینه‌شدن آموزگاران مردادماه خبر داده و اعلام کرده که مدارس مهرماه باز می‌شود:«با توجه به وعده‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، تا مردادماه معلمان همگی واکسینه شده و به این ترتیب مدارس از ابتدای مهرماه بازگشایی خواهد شد.»
واکسیناسیون 50 میلیونی که شامل گروه‌های مختلف و به‌ویژه آموزگاران خواهد شد، نویدی است که همه ما امید اجرایی شدن آن‌را داریم؛ اما آیا حتی با واکسینه‌شدن تمامی آموزگاران تا شهریور، اصرار بر بازگشایی مدارس، ایده مناسبی در کوران و بحران پاندمی است که هنوز قربانیان
 سه رقمی از مبتلایان می‌گیرد؟ مردم ما چندین ماه است به سه رقمی‌بودن قربانیان این بیماری عادت کرده‌اند، آن‌گاه آیا حتی با وجود واکسینه‌شدن بزرگسالان و آموزگاران، می‌توان کودکان و نوجوانان ناقل را نادیده گرفت؟ ضمن این‌که اگر قرار باشد مردم با واکسن داخلی واکسینه شوند تنها ایمنی حدود 60 و چند درصدی خواهند داشت، و این حد از ایمنی، ممکن است از شدت بیماری در زمان ابتلا بکاهد اما جلوی ابتلا به بیماری را نخواهد گرفت. همچنان که بارها مسئولان و متخصصان درمان و پزشکی، گفته‌اند، مردم هر واکسنی را که در دسترس بود تزریق کنند، و دلیل‌شان هم این بوده که تزریق واکسن حتی ضعیف‌ترین آن شدت بیماری و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد اما جلوی بروز بیماری را نمی‌گیرد و فرد واکسینه شده در این دسته 50 میلیونی از جمله آموزگاران، وارد کلاسی خواهند شد که تعداد زیادی دانش‌آموز در آن حضور دارند و ممکن است عده‌ای از آنان ناقل باشند و و برخی این بیماری را به خانه‌های خود ببرند! خانه‌هایی‌که ممکن است هنوز والدین در آن‌ها، واکسینه نشده باشند. حتی در این مورد سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است اصل باید بر بازگشایی مدارس از مهرماه با شرط یک «برنامه‌ریزی مناسب» باشد.
درست است که برخی کشورهای دنیا مدارس را بازگشایی کرده‎اند؛ اما این کشورها به ایمنی 70 درصدی در اثر واکسیناسیون مناسب و به‌موقع دست یافته‌اند. لاجرم گفتن دارد که اصل بر ایمنی و حفظ سلامت فرزندان کشور است، و آموزش‌وپرورش اگرمی‌تواند زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق پروتکل‌ها و رعایت فاصله ایمنی را تامین کند؛ طبعا مسئولان و مردم مشکلی با بازگشایی مدارس نخواهند داشت.