متولی تعیین نرخ بلیت هواپیماکدام سازمان است؟

هر ازگاهی قیمت بلیت هواپیما با افزایش‌های نجومی مواجه می‌شود؛ این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که پیک سفر به یک شهر افزایش می‌یابد یا زمان خاص سفر- مانند تابستان- پیش می‌آید. این روزها به دلیل مصادف بودن با میلاد مبارک امام رضا (ع)، به دلیل اشتیاق حضور برخی از مردم در مشهدالرضا، ناگهان بلیت سفر هوایی به این شهر، با افزایش نجومی بلیت مواجه شد. افزایشی به‌شدت غیرمعقول که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با آن مخالفت کرده و گفته:«سازمان هواپیمایی با افزایش بلیت هواپیما کاملا مخالف است.همه شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های فروش را به قیمت مصوب بازگردانند.شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و برخورد لازم و کافی با آنها انجام خواهد شد.» اما نحوه چنین برخوردها و بازخوردهایی معمولا مشخص و شفاف نیست و آژانس‌های هواپیمایی همواره به راه خود رفته‌اند.

هر ازگاهی قیمت بلیت هواپیما با افزایش‌های نجومی مواجه می‌شود؛ این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که پیک سفر به یک شهر افزایش می‌یابد یا زمان خاص سفر- مانند تابستان- پیش می‌آید. این روزها به دلیل مصادف بودن با میلاد مبارک امام رضا (ع)، به دلیل اشتیاق  حضور برخی از مردم در مشهدالرضا، ناگهان بلیت سفر هوایی به این شهر، با افزایش نجومی بلیت مواجه شد. افزایشی به‌شدت غیرمعقول که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با آن مخالفت کرده و گفته:«سازمان هواپیمایی با افزایش بلیت هواپیما کاملا مخالف است.همه شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های فروش را به قیمت مصوب بازگردانند.شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و برخورد لازم و کافی با آنها انجام خواهد شد.» اما نحوه چنین برخوردها و بازخوردهایی معمولا مشخص و شفاف نیست و آژانس‌های هواپیمایی همواره به راه خود رفته‌اند.
نکنه مهم در رابطه با قیمت بلیت هواپیما، این است که چه نهاد یا نهادهایی مسئول تعیین نرخ بایت هستند و این تعیین نرخ تا چه حد ضمانت اجرایی دارد؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید:«در صورت ضرورت برای افزایش قیمت، این پیشنهاد حتما باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح و نرخ‌ها در صورت موافقت وزیر راه و شهرسازی تغییر کند.»
در مهرماه سال 99، پس از آن‌که «انجمن شرکت‌های هواپیمایی» از جدیدترین نرخ نامه پروازهای داخلی رونمایی کرد، لیست جدید قیمت‌ها با واکنش منفی گسترده روبه‌رو شد؛ چه از سوی مصرف‌کنندگان و چه از سوی سیاست گذاران؛ به‎گونه‌ای که وزرای راه، گردشگری و دادگستری به موضوع ورود کرده و خواهان کاهش قیمت بلیت شدند و البته که سازمان هواپیمایی کشوری هم به‌عنوان نهاد بالادستی صنعت هوانوردی همراه با شورای عالی هواپیمایی و هم‌چنین کمیسیون عمران مجلس با نرخ نامه جدید مخالفت کردند.
طبق این گزارش به نظر می‌رسد، این «انجمن شرکت‌های هواپیمایی» هستند که ابتدا نرخ بلیت را تعیین می‌کنند ودیگر نهادها و سازمان‎های دولتی، نسبت به آن تنها واکنش نشان می‌دهند!
به‌عنوان نمونه بعد از افزایش قیمت بلیت پرواز به مشهد، رئیس گشت تعزیرات اعلام کرد:«افزایش قیمت هرگونه از محصولات بدون اعلام رسمی از سوی نهاد‌های قیمت‌گذار مرجع؛ تخلف صنفی است و با متخلفان برخورد خواهد شد و به محض این‌که سازمان هواپیمایی کشور نام آژانس و تعداد تخلفات صورت گرفته و مبلغ اخذ شده غیرمجاز از شهروندان را به سازمان تعزیرات گزارش دهد، واحد‌های گشت ما بلافاصله به محل‌های مورد نظر خواهند رفت.» اگر برخورد با متخلفان که احتمالا همان «انجمن شرکت‌های هواپیمایی» می‌باشد؛ به‌طور مرتب و قاطعانه و با نظارت مداوم و فعال صورت می‌گرفت امروز نباید شاهد «تکرار» چنین مواردی می‌بودیم.